آخرین اخبارافغانستانسیاست

رایزنی رییس یوناما با معاون وزیر خارجه ایران در باره افغانستان

خبرگزاری دید: تحولات افغانستان و نشست آتی دوحه موضوع دیدار  رزا اوتنبایوا رییس یوناما علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه‌ ایران بود.

وزارت خارجه‌ ایران بامداد امروز دوشنبه (۲۴ ثور) با نشر اعلامیه‌ای از این دیدار خبر داده است.

به نقل از اعلامیه، باقری در این دیدار گفته است که با مقایسه شرایط افغانستان در زمان ورود و خروج امریکا، «می‌توان به این نتیجه رسید که حضور امریکا در افغانستان تا چه حد در گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان و افزایش تهدید تروریسم و تولید مواد مخدر موثر بوده است».

باقری خاطرنشان کرده است که رویکرد سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان باید اولویت‌بخشی به تامین منافع مردم و تضمین امنیت افغانستان، توسعه این کشور و بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم افغانستان باشد.

وی گفته است باید زمینه لازم برای بازگشت افغانستانی‌هایی که در خارج، از جمله ایران، تحصیل‌کرده‌ و مهارت آموخته‌اند به افغانستان فراهم و از ظرفیت آنان استفاده شود.

در اعلامیه وزارت خارجه ایران آمده است باقری بر مسئولیت سازمان ملل متحد برای ایفای نقش سازنده در روند ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و نیز نقش و ظرفیت «بی‌بدیل» کشورهای همسایه افغانستان در این روند تأکید کرده است.

او اشاره کرده است که غرب به‌ویژه امریکا برای جبران آسیب‌هایی که طی بیش از دو دهه گذشته به مردم افغانستان و منطقه وارد کرده است، نیز مسئولیت دارد.

در اعلامیه وزارت خارجه‌ ایران آمده است که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با باقری با اشاره به پیچیدگی تحولات افغانستان و تعدد کنشگران و مواضع آنها، بر ضرورت هماهنگ‌سازی مواضع کشورهای منطقه و فرامنطقه برای کمک به توسعه و ثبات افغانستان تأکید کرده است.

به نقل از اعلامیه رزا اوتنبایوا، خواستار کمک ایران برای ایجاد و ارتقای همکاری سازنده بین کشورها از یکسو و تعامل با حکومت سرپرست افغانستان از سوی دیگر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا