آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

رایزنی وزیر خارجه روسیه با سفرای کشورهای آسیای مرکزی درباره امنیت و ثبات منطقه‌ای

خبرگزاری دید: وزارت خارجه روسیه از دیدار وزیر خارجه این کشور با سفیرهای کشورهای آسیای مرکزی با محوریت امنیت و ثبات منطقه‌ای خبر داد.

وزارت خارجه روسیه امروز شنبه(٢٧ عقرب) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه با سفرای جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ازبیکستان و  ترکمنستان در مسکو دیدار کرده است.

در این دیدار، طرفین تعامل دوجانبه روسیه با هر یک از کشورهای آسیای مرکزی و همچنین در چارچوب مجمع‌های بین المللی مشترک از جمله پیمان امنیت جمعی، سازمان شانگهای و سایر چارچوب‌ها ارزیابی کردند.

طرفین از روابط تجاری و اقتصادی باثبات، گسترش حجم مبادلات تجاری و روابط نزدیک علمی و آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه ابراز رضایت کردند.

آن‌ها بر تعهد متقابل خود به ایجاد شرایط مساعد برای توسعه پایدار مشارکت استراتژیک مسکو در سراسر جهان از جمله امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

در یادداشتی جداگانه، طرفین همکاری در قالب آسیای مرکزی + روسیه و اجرای نتایج اولین اجلاس سران این مکانیزم را که در ۱۴ اکتوبر ۲۰۲۲ در آستانه برگزار شد، بررسی کردند.

آنها توجه قابل توجهی را به توسعه تحقیقات و همکاری عملی در مدیریت آب، از جمله تلاش برای رسیدگی به مشکل زیست محیطی در منطقه دریای آرال اختصاص دادند.

این دیدار درحالی است که به تازگی یک مقام ارشد سازمان پیمان امنیت جمعی از تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدات ناشی از افغانستان خبر داد.

گفتنی است که وزیر خارجه روسیه چندی پیش گفته بود اتحادیه اروپا سعی دارد روسیه را از آسیای مرکزی براند، اما موفق نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا