آخرین اخبارافغانستانسیاست

رایزنی پاکستان و طا-لبان برای همکاری در مبارزه با تروریزم

خبرگزاری دید: شرکت کنندگان دومین کنفرانس جامعه مدنی پاکستان و افغانستان در مورد بررسی رویکردهای صلح و ثبات منطقه‌ای و نیاز به یک استراتژی مشترک برای مقابله با سازمان‌های تروریستی نیابتی بحث کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، شرکت کنندگان در کنفرانسی که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی (CRSS) با همکاری شرکای افغانستانی، سازمان مطالعات اقتصادی و صلح (OESP) برگزار شد، بر اهمیت رسیدگی به تهدیدات امنیتی ناشی از گروه‌هایی مانند القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان و داعش در کل منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

بر بنیاد این گزارش، شرکت کنندگان در حالی که تنش در چترال را به‌عنوان یک چالش امنیتی جدی پذیرفتند، اما نیاز به درک ذهنیت‌های گروه‌های افراطی برای مقابله با آن‌ها را تاکید و تعامل دیپلماتیک برای حل و فصل مسایل را به جای اتهامات رسانه‌ای و بازی‌های سرزنش تشویق کرده است.

در این گفت‌وگو، ذینفعان برجسته جامعه مدنی از پاکستان، افغانستان و ازبیکستان گرد‌هم آمدند تا در مورد موضوعات مبرم و رویکردهای بالقوه در جهت یافتن یک راه‌حل بحث کنند.

توافق شده است که پاکستان و افغانستان تنها از طریق یک رویکرد جمعی و استراتژی مشترک می‌توانند تهدیداتی را که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، از بین برده و همکاری‌ها و اتصالات اقتصادی را تقویت کنند.

علاوه بر این، بحث شده که اگرچه بازیگران غیررسمی دیپلماسی ممکن است مأموریت حل مشکلات دوجانبه یا منطقه‌ای را نداشته باشند، اما می‌توانند توصیه‌های عملی ارایه دهند و پیشنهادهای مشترک لازم برای اطلاع‌رسانی به بازیگران سیاسی در کانال‌های رسمی دیپلماسی و رسیدن به اهداف را ارایه کنند.

موضوع تحصیل دختران افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفته شده و توافق شده که این موضوع باید به تلاش آگاهانه برای تغییر وضعیت معطوف باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا