آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهممنطقه

رایزنی کارشناسان آسیای مرکزی درباره تدوین استراتژی در قبال افغانستان

خبرگزاری دید: یرکین توکوموف، رییس موسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان در نشست کارشناسان کشورهای آسیای مرکزی با اشاره به چالش‌های موجود بر ضرورت تعامل با افغانستان و به اهمیت راه‌حل‌های مشترک در مورد مسایلی مانند کانال قوش تپه که آب را از رودخانه آمودریا منحرف می‌کند، تاکید کرده است.

رایزنی کارشناسان آسیای مرکزی درباره تدوین استراتژی در قبال افغانستان

کارشناسان کشورهای آسیای مرکزی با برگزاری گردهمایی در آستانه قزاقستان در مورد موضوعات منطقه‌ای، از جمله تدوین استراتژی در قبال افغانستان تبادل نظر کردند.
به نقل از آستانه تایمز، هفتمین مجمع کارشناسان آسیای مرکزی روز گذشته با عنوان “جاذبه اعتماد” به میزبانی موسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان (KazISS)، مرکز منطقه‌ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی و بنیاد فردریش ایبرت در آستانه سازماندهی و برگزار شد.
در این رویداد کارشناسانی از قزاقستان، ازبیکستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان گرد‌هم آمدند.
هدف این مجمع تعیین اولویتهای توسعه متقابل، تقویت کانال‌های همکاری منطقه‌ای و تقویت پتانسیل ترانزیت و حمل و نقل آسیای مرکزی بود.
یرکین توکوموف، رییس موسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان بر اهمیت همکاری میان‌منطقه‌ای و رشد دوستی و تجارت منطقه‌ای تأکید کرده است.
وی خاطرنشان کرده است: با توجه به این‌که حجم مبادلات تجاری قزاقستان با سایر کشورها از ۱۴۰ میلیارد دالر فراتر رفته است، تجارت دوجانبه طی دهه گذشته ۲.۵ برابر شده و به ۱۱ میلیارد دالر رسیده است.
توکوموف به مسایل مشترک منطقه‌ای مانند آب، انرژی، حمل و نقل و روابط با افغانستان نیز پرداخته است.
او با اشاره به چالش‌های موجود بر ضرورت تعامل با افغانستان و به اهمیت راه‌حل‌های مشترک در مورد مسایلی مانند کانال قوش تپه که آب را از رودخانه آمودریا منحرف می‌کند، تاکید کرده است.
او همچنین روی توسعه دهلیز ترانسپورتی آسیای مرکزی پافشاری کرده که کوتاه‌ترین مسیر از طریق افغانستان است.
توکوموف به توسعه راه‌حل‌های تخصصی و تدوین استراتژی آسیای مرکزی در قبال افغانستان نیز اشاره کرده است.
گفتنی است که ساخت کانال قوش تپه موجب نگرانی کشورهای آسیای مرکزی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا