اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتبصرهجهانمنطقه

رسیدگی به چالش‌های امنیتی در جنوب آسیا؛ اقدام جهانی می‌طلبد 

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: وقتی رهبران جهان در دوحه گرد‌هم آیند، جامعه جهانی باید اقدامات مشخصی را جهت کاهش تهدیدات و هموار کردن راه برای آینده‌ای امن برای افغانستان و کشورهای همسایه آن پیش‌بینی کنند.

در جون ۲۰۲۴، منیر اکرم سفیر پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تهدیدات امنیتی قابل توجه و مداوم ناشی از افغانستان تأکید کرد. ناتوانی حکومت طالبان در پایبندی به تعهداتش برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی فرامرزی که مسئول حملات زنجیره‌ای هستند، محور سخنرانی او بود. حملاتی که از غیرنظامیان و نظامیان پاکستانی قربانی گرفته است. اظهارات اکرم بر پیامدهای بزرگ‌تر امنیتی فراتر از ثبات منطقه متمرکز بود که خطرات جدی برای صلح و امنیت جهانی دارد.
روزا اوتونبایوا، رییس یوناما، بر بحران انسانی جدی که بیش از ۲۳ میلیون افغانستانی را تحت تأثیر قرار داده است، تأکید کرد و بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه و در عین حال تقویت ثبات اقتصادی منطقه تأکید کرد.
او از جامعه جهانی خواست طالبان را مسئول تعهداتش قرار دهد، به‌ویژه در زمینه حفاظت از حقوق بشر و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریزم.
علاوه بر این، چالش‌های امنیتی جاری در جنوب آسیا به یک رویکرد چند‌وجهی نیاز دارد که شامل فشار دیپلماتیک، اقدامات قوی ضد تروریزم، کمک‌های بشردوستانه و طرح‌های توسعه پایدار می‌شود.
اجلاس آینده دوحه فرصتی را برای رهبران جهان فراهم می‌کند تا بر عزم جمعی شان برای رسیدگی به این چالش‌ها به طور جامع تامل و تدبیری باندیشند.
آظهارات اکرم و اوتونبایوا بر فوریت و پیچیدگی وضعیت در افغانستان تأکید دارد. آن‌ها خواستار اقدام هماهنگ بین‌المللی برای رسیدگی به علل ریشه‌ای بی‌ثباتی و در عین حال ترویج صلح و امنیت طولانی‌مدت در جنوب آسیا شدند.
وقتی رهبران جهان در دوحه گرد‌هم آیند، جامعه جهانی باید اقدامات مشخصی را برای کاهش تهدیدات و هموار کردن راه برای آینده‌ای امن برای افغانستان و کشورهای همسایه آن پیش‌بینی کنند.

نویسنده: سارا سعید

منبع: مدرن دیپلماسی – Modern Diplomacy

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا