آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیلحکومت

رفع نگرانی‌های اقتصادی، گامی به سوی جلب اعتماد‌عمومی

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: جدای از تمام مسائل سیاسی مربوط به تشکیل یا عدم تشکیل حکومت شمول، امارت اسلامی اگر در چارچوب توافقاتی که با جامعه‌جهانی در زمینه های اقتصادی و مبارزه با تروریزم در نشست دوحه سوم داشته، موفق عمل کند می‌تواند به مشروعیت‌ملی خود امیدوار باشد.

رفع نگرانی‌های اقتصادی، گامی به سوی جلب اعتماد‌عمومی

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طا-لبان، با رئیس هیات معاونت سازمان‌ملل در افغانستان(یوناما) دیدار و گفت‌و‌گو نمود.
وزارت امور خارجه طا-لبان در اعلامیه ای گفت در دیدار روز پنج شنبه بیست و یک سرطان امیرخان متقی و خانم رزا اتونباوا، رئیس یوناما از پیشرفت در آزادسازی دارایی های بلوکه شده افغانستان و کمک به دهاقین در زمینه محصول جایگرین کشت خشخاش خبر داد. 
از سویی هم، در این دیدار  اقدامات لازم برای تطبیق توافقات نشست دوحه سوم مورد بررسی قرار گرفت و خانم رزا افزود برای پیگری توافقات نشست دوحه سوم به صورت نزدیک با نهادهای مربوطه و حلقات دیپلماتیک در افغانستان کار خواهد کرد.
در چنین وضعیتی سفر اخیر نماینده هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان(یوناما) به افغانستان و دیدار با مقامات ارشد طالبان در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان و ریشه کن کردن کشت خشخاش را باید به فال نیک گرفت.
با آزادسازی پول‌های مسدود شده افغانستان خون تازه ای در رگ‌های اقتصاد در حال مرگ افغانستان جریان می‌یابد، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری رشد می‌کند و به تدریج و با عادی شدن اوضاع اقتصادی ابزارهای تشویق و جذب سرمایه در افغانستان افزایش خواهد یافت.
از سویی هم با توقف کشت خشخاش از سوی دهاقین افغانستان یکی از منابع اصلی مالی گروه های تروریستی در افغانستان از بین می‌رود و این خود در بهبود اوضاع امنیتی تاثیر کلانی خواهد داشت.
با کمک‌های مالی نهادهای بین المللی به دهاقین افغانستان و تشویق آنان به کشت محصولی مناسب به جای خشخاش وضعیت غذایی نیز در کشور بهبود می‌یابد. اقتصاد افغانستان هنوز وابستگی شدیدی به زراعت و مالداری دارد و با توسعه زراعت گندم لازم برای مصرف داخلی و رفع کمبود آرد تولید خواهد شد.
جدای از تمام مسائل سیاسی مربوط به تشکیل یا عدم تشکیل حکومت شمول، امارت اسلامی اگر در چارچوب توافقاتی که با جامعه‌جهانی در زمینه های اقتصادی و مبارزه با تروریزم در نشست دوحه سوم داشته، موفق عمل کند می‌تواند به مشروعیت‌ملی خود امیدوار باشد. با رفع نیازمندی‌های اقتصادی شهروندان افغانستان می‌توان امیدوار بود که رفته رفته اعتماد مردم به گروه حاکم نیز جلب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا