آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ اجماعی در افغانستان وجود ندارد؟

روند صلح یک خواست ملی است و روی همین علت باید تمامی نیروها در روند صلح شریک باشند. عصر روز گذشته جلسه بورد مشورتی صلح در ارگ برگزار شد. در این نشست رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت گفتند که احزاب سیاسی حق مذاکره با طالبان را ندارد.


هر چند محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بارها تاکید کرده است که برای تامین صلح در افغانستان اجماع داخلی و جهانی شکل گرفته است اما، در واقعیت امر چنین نیست. هنوز در داخل کشور اجماعی در حوزه صلح وجود ندارد. اختلاف شدید روی چگونگی مذاکره و صلح میان حکومت و نیروهای سیاسی وجود دارد. تا زمانی که این اختلافات وجود داشته باشد بعید به نظر می‌آید در گفتمان صلح به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.
به باور احزاب سیاسی حکومت وحدت ملی بحث روند مصالحه با گروه طالبان را به گروگان گرفته است و تصمیم دارد از موضوع مذاکره با طالبان استفاده انتخاباتی کند. محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مدعی است که رییس جمهور غنی از بحث صلح استفاده انتخاباتی و سیاسی می‌کند حکومت افغانستان باید این مسئله را پذیرد که به تنهایی نمی‌تواند در گفتمان صلح موفق شود.
روند صلح یک خواست ملی است و روی همین علت باید تمامی نیروها در روند صلح شریک باشند. عصر روز گذشته جلسه بورد مشورتی صلح در ارگ برگزار شد. در این نشست رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت گفتند که احزاب سیاسی حق مذاکره با طالبان را ندارد. رهبران حکومت تاکید کردند که قانون اساسی کشور این صلاحیت را از احزاب گرفته است. احزاب سیاسی مدعی است که می‌توانند با طالبان دیالوگ کنند. طالبان هم تمایل نشان داده‌اند تا با احزاب سیاسی مذاکره کند. برای طالبان حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد و بر همین اساس پیشنهادات صلح رییس جمهور غنی را بارها رد کرده‌اند. برای طالبان طرف جدی در روند صلح ایالات متحده امریکا است.
اکنون حکومت افغانستان باید با احزاب سیاسی در مورد چگونگی مذاکره با طالبان به توافق برسد و ادامه این بدگمانی ها و اختلافات به شدت روند صلح را آسیب پذیر می‌سازد. حکومت فراموش نکند که بدون هماهنگی با احزاب سیاسی نمی‌تواند برای صلح کاری کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا