آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ راز اختلافات رهبری طالبان فاش می‌شود!

زمانی درگیری‌ها میان اعضای شبکه حقانی و گروه ملا یعقوب و ملا هبت الله آغاز شد که یکی از اعضای شبکه حقانی که ریاست دیگر اعضای این شبکه را در جلسه به دوش داشت، تاکید بر رهبری ریاست گفت‌وگو‌های صلح می‌نمود که یک تن از اعضای نشست از گروه ملا هبت‌الله برخاسته و از ضعف‌های شبکه حقانی و قهرمانی‌های شورای کویته یادآور می‌شود.

اخیراً گزارش‌ها می‌رساند که اختلافات میان اعضای رهبری گروه طالبان و حامیان درونی شان شدت گرفته است. در تازه ترین رویداد که ناشی از اختلاف درونی این گروه به دست می‌رسد، نشان می‌دهد که شبکه حقانی دست راست گروه طالبان و ماشین جنگی این گروه به خصوص بعد از توافقنامه صلح با امریکا بر سر تعیین هیئت مذاکره کننده با اعضای دیگر این گروه درگیر شده است.
بر اساس گزارش‌ها، هیئتی از جانب شبکه حقانی از پشاور به شهر کویته نزد اعضای شورای کویته آمده بودند و تاکید داشتند تا رهبری گفت‌وگوهای صلح را شبکه حقانی به دوش داشته باشد که با واکنش ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر از کاندیداهای ریاست این گروه بعد از مرگ ملا هبت‌الله و گروه ملا هبت‌الله مواجه شدند. این جلسه در یکی از امن‌ترین هوتل‌های این شهر به نام سرینا از سوی نظامیان پاکستانی زمینه سازی شده بود و درست زمانی درگیری‌ها میان اعضای شبکه حقانی و گروه ملا یعقوب و ملا هبت الله آغاز شد که یکی از اعضای شبکه حقانی که ریاست دیگر اعضای این شبکه را در جلسه به دوش داشت، تاکید بر رهبری ریاست گفت‌وگو‌های صلح می‌نمود که یک تن از اعضای نشست از گروه ملا هبت‌الله برخاسته و از ضعف‌های شبکه حقانی و قهرمانی‌های شورای کویته یادآور می‌شود و در مقابل با توهین ملا یعقوب و اعضای شبکه حقانی مواجه می‌گردد. در نتیجه، درگیری میان شان آغاز می‌شود که با دخالت نظامیان پاکستانی خاموش می‌شود. درگیری میان-درونی طالبان حد اقل چند مورد را به نمایش می‌گذارد که ذیلاً به آن می‌پردازیم:

  • شدت اختلاف میان دسته‌های این گروه: بعد از مرگ برادر ملا هبت‌الله در انفجار شورای کویته اکنون به نظر می‌رسد که دیگر گروپ‌های این گروه نسبت به یکدیگر کاملاً بی‌باورند، روی همین دلیل نشست این گروپ‌ها در هوتل سرینا در نزدیکی کنسول گهری و زرغون رود شهر کویته از سوی نظامیان پاکستانی زمینه سازی می‌شود و این جای را این گروپ‌ها بخاطر آن انتخاب کرده بودند که بیم داشتند که اگر جلسه در دفتر شورای کویته برگزار شود، ممکن انفجار و یا حمله صورت بگیرد و اهداف مشخص حذف شود، بناءً ارتش پاکستان نیز برای اطمینان این گروپ‌ها هوتل سرینا را برای شان خالی کرده بود. این مورد نشان می‌دهد که دیگر طالبان از آن وحدت عمل و تفکر برخوردار نیستند و نه تنها که در امور سیاسی اختلاف پیدا کرده‌اند که حاضرند به خاطر قهرمانی و دست یابی به قدرت نسبت به یک دیگر پیشی بگیرند.
  • تاثیر در روند گفت‌وگوهای صلح و صفوف جنگی این گروه: اختلافات میان سه گروه فوق از یک طرف که گروه طالبان را دچار مشکلات ساختاری و رهبری می‌کند که بدون شک در روند گفت‌وگوهای صلح و میادین جنگ نیز تاثیر منفی خود را خواهد داشت. بدین معنی که یک تعداد از این گروپ‌ها ممکن گروپ ملا یعقوب و ملا هبت‌الله از پروسه صلح حمایت کنند، اما شبکه حقانی از آنجا که در مذاکرات میان حکومت و گروه طالبان سهم قابل توجه نخواهد داشت، دست به افزایش خشونت‌ها بزند و از آنجا که این گروه ۲۰ درصد از ساختار نظامی گروه طالبان را تشکیل می‌دهد و فرماندهان نظامی و لابی‌های بی‌شمار در شبکه استخباراتی پاکستان (آی اس آی) دارد و درعین زمان می‌تواند دها هزار سرباز جلب کند، سرنوشت صلح را دچار مشکلات سازد. از طرفی، اختلاف‌هایی که میان گروپ ملا یعقوب و ملا هبت‌الله وجود دارد و گروپ ملا یعقوب متهم به قتل برادر ملا هبت‌الله می‌باشد نیز در سرنوشت روند صلح افغانستان و گفت‌وگوهای میان حکومت و این گروه تاثیر منفی خواهد داشت.
    اما اختلاف‌ها میان گروه طالبان می‌تواند فرصت‌های بهتر را به جانب حکومت افغانستان واگذار کند و آن این که از یک طرف حکومت افغانستان با توجه به شکنندگی میان این گروه جنگجویان آن را در میادین جنگ به شکست مواجه کند و از طرف با ترفند‌های سیاسی خیلی از چهره‌هایی که مانع صلح در گروه طالبان است با استفاده از وضعیت کنونی و نزدیکی ارتباط ایالات متحده امریکا با این گروه از آدرس دفتر قطر آن را حذف کند و با هیئتی داخل مذاکره شود که نه تنها مطالبات حکومت افغانستان را نادیده گرفته نتواند که توانایی اجرای تعهدات پروسه صلح را داشته باشد.
    یادداشت: آرای مطرح شده در این مقاله به نویسنده بر می‌گردد و خبرگزاری دید در قبال آن دیدگاه مشخص ندارد.

نویسنده

عارف نظری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا