آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

رییس امدادرسانی بریتانیا: لندن حضور دیپلماتیک خود را برای کمک به زنان افغانستان احیا کند

خبرگزاری دید: ناظر رسمی امدادرسانی بریتانیا در افغانستان پیشنهاد کرده است که لندن برای حمایت از زنان افغانستان و نظارت بر تاثیر کمک‌ها باید ماموریت دیپلماتیکش را در این کشور بازگشایی کند.

رییس امدادرسانی بریتانیا: لندن حضور دیپلماتیک خود را برای کمک به زنان افغانستان احیا کند

به نقل از گاردین، هیو بیلی، که در ماه می از کابل بازدید کرد، گفته که معتقد است زنان و سازمان‌های غیردولتی از دیپلمات‌های غربی برای نمایندگی از نظرات زنان استقبال می‌کنند.
بیلی به تازگی گزارشی از سوی کمیسیون مستقل تأثیر کمک‌ها (ICAI) در مورد اثربخشی آن منتشر کرده است.
برنامه کمک‌رسانی بریتانیا پس از اوکراین، دومین برنامه بزرگ در افغانستان است که توسط بریتانیا اجرا می‌شود.
با تسلط طا-لبان در اگست ۲۰۲۱، بریتانیا تمامی دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کرد.
از آن زمان تا کنون، ۲۰۹ میلیارد دالر کمک به افغانستان ارسال شده است.
بیلی گفته است: «برنامه ۱۵۰ میلیون پوندی بریتانیا در افغانستان در حال حاضر دومین برنامه بزرگ در جهان است، دومین برنامه پس از اوکراین، و نظر کمیسیون تاثیر کمک‌ها ICAI اگر شما آن مقدار از پول مالیات دهندگان بریتانیایی را توزیع و هزینه می‌کنید، باید در صحنه حضور داشته باشید تا تاثیر این روند را ببینید.»
او افزوده است: «اگر کشورهای غربی در صحنه حضور نداشته باشند و هم با جامعه مدنی افغانستان و هم با طا-لبان تعامل نداشته باشند، در این صورت رویکرد کمک‌های غربی کم‌تر به نتیجه خواهد رسید».
یک مقام ارشد سازمان ملل به او گفته بود: «اگر با شهروندان افغانستان از جمله طا-لبان تعامل نکنیم، پل‌ها را یکی پس از دیگری تخریب می‌کنیم».
به گفته وی، اگرچه زنان واقعاً از کمک‌ها بهره می‌برند، اما افغانستان ممکن است به سمت یک فاجعه پیش برود، زیرا محدودیت‌های جنسیتی اعمال شده توسط طا-لبان به این معنی است که تعداد قابله‌های آموزش‌دیده به سرعت در حال کاهش است که مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند.
«جنگ های متعدد قدرت بین طا-لبان، شهروندان افغان و به ویژه زنان در جریان است.زنان در سازمان‌های غیردولتی محلی فعالانه و شجاعانه در برابر عقب راندن طا-لبان در جلسات مقاومت می‌کنند، و واضح بود که علی‌رغم تلاش‌ها برای به حاشیه راندن زنان، برخی همچنان مشغول به کار هستند، از جمله قابله‌هایی که به مردان می‌گویند: «اگر می‌خواهید نوزادان بمیرند. من را از رفتن به سر کار بازدار.»
بیلی همچنین گفته که بسیاری از مشاوران شفاخانه‌ها ناراحتی عمیقی را از خودکشی دختران مکتبی گزارش می‌کنند که طالبان آن‌ها را از آموزش حذف کرده‌اند.
بیلی گفته که تا زمانی که به این مشکلات رسیدگی نشود، بحران انسانی سال‌ها و دهه‌ها ادامه خواهد داشت و مصیبت مردم عادی افغانستان بدتر و بدتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا