آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

زندانیان طالب؛ خطوط مقدم جنگ داغتر می‌شود!

یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است: هیچ شکی وجود ندارد که مردان آزاد شده در نهایت به خطوط مقدم در افغانستان اعزام خواهند شد. وی گفته جهاد تا زمان توافق ما با دولت کابل ادامه خواهد یافت.

مقاله وارده به ایمیل خبرگزاری دید
مقام‌های دولت افغانستان برای اطمینان از آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی با گروه مسلح طالبان و به منظور نشان دادن حسن نیک در این پروسه، آماده رها سازی زندانیان این گروه بر اساس توافقنامه صلح آنان با ایالات متحده امریکا شدند.
مطابق به توافقنامه صلح مذکور، حکومت افغانستان ۵۰۰۰ هزار زندانی این گروه را رها خواهد کرد و تا کنون حدود ۳۰۰۰ هزار زندانی با تضمین کتبی در سراسر کشور رها شده‌اند. در مقابل گروه طالبان تاکنون ۷۵۰ تن از سربازان نیروهای امنیتی، دفاعی و افراد ملکی را رها نموده است.
قرار است تا آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شمار دیگری از جنگجویان طالب از زندان‌های افغانستان رها شوند اما آنچه نگرانی‌ها را به وجود آورده، بازگشت جنگجویان این گروه به میدان‌های جنگ است.
حکومت افغانستان از هر زندانی گروه طالبان که رها شده است، تعهد کتبی گرفته که بار دیگر وارد میدان جنگ نشوند، اما دیده می‌شود که نه تنها این جنگجویان متعهد به این تعهد کتبی نیستند، بلکه رهبری گروه طالبان خود خواهان بازگشت این جنگجویان به صفوف جنگی شان می‌باشد. در میان زندانیان رها شده در کنار جنگجویان این گروه، فرماندهان نظامی با تجربه نیز شامل است که می‌توانند در سرنوشت و صفوف جنگی این گروه تاثیر مثبت داشته باشد.
بر اساس گزارش یکی از روزنامه‌های کشور، بسیاری از جنگجویان تازه رها شده می‌گویند که آماده از سرگیری جنگ مقدس خود هستند. محمد داود که اخیراً از زندان بگرام در شمال کابل آزاد شده است، می‌گوید: اگر امریکایی‌ها عقب‌نشینی نکنند، ما جهاد خود را ادامه خواهیم داد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که این جنگجویان به واسطه یک تیم ترتیب شده از سوی گروه مسلح طالبان در سراسر کشور تقسیم می‌شوند تا به شدت جنگ بیفزایند. از طرفی، رهبری گروه مسلح طالبان در کنار این که خواهان رهایی این جنگجویان خود هستند، خواستار آزادی عاملان بمب گذاری انتحاری، سازندگان واسکت‌های انتحاری، آدم ربایان و حتی جنگجویان خارجی‌اند، خواستی که تاکنون از سوی حکومت افغانستان رد شده است.
طالبان می‌خواهند با استفاده از رهایی زندانیان خود از تمامی گزینه‌ها و امکانات موجود در نزد خود برای شدت جنگ و کسب امتیاز بیشتر در پروسه صلح استفاده کنند و رهایی این افراد بدون شک که برنامه‌های این گروه را تقویت خواهد بخشید.
یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است: هیچ شکی وجود ندارد که مردان آزاد شده در نهایت به خطوط مقدم در افغانستان اعزام خواهند شد. وی گفته جهاد تا زمان توافق ما با دولت کابل ادامه خواهد یافت.
این در حالی است که باید مطابق به مواد توافقنامه با امریکا، این گروه با رهایی زندانیان خود باید به کاهش خشونت‌ها تن می‌داد، ولی برعکس با وجود رهایی جنگجویان شان از طرف حکومت افغانستان برای تداوم پروسه صلح و نشان دادن نیت نیک، این گروه به جنگ ادامه داده و از جنگجویان رها شده برای جنگ و تقویت صفوف خود استفاده می‌کند؛ در حالی که دیگر امریکا در جنگ‌ها با نیروهای امنیتی افغان اشتراک نمی‌کند مگر این که گروه طالبان به کاهش خشونت دست نزنند.
سراج‌الدین حقانی معاون رهبر طالبان نیز گفته است: سیاست و مذاکرات نباید به این معنا باشد که ما از امور جهادی و تقویت و توسعه نیروهای جهادی خود غافل شویم، این خود نشان می‌دهد که طالبان به گونه سیستماتیک به صفوف جنگی خود می‌افزایند. با وجودی که سهیل شاهین سخنگوی دفتر قطر طالبان گفته است که ما به قدر کافی نیروهای ذخیره در اختیار خود داریم و نیاز به این نیروها به صفوف جنگی نداریم زیرا ما عملاً بطرف مذاکرات بین‌الافغانی می‌رویم، ولی واقعیت امر این است که طالبان رها شده به صفوف جنگی خود بر می‌گردند و این مورد مطابق به پالیسی تدوین شده خود این گروه می‌باشد.
بناءً با توجه به منطق جنگی این گروه، می‌توان ارزیابی کرد که بدون شک هیچ یکی از جنگجویان رها شده به تعهد خود وفادار نیست؛ زیرا اگر چنین می‌بود نه افراد این گروه دوباره به صفوف جنگی بر می‌گشتند و نه رهبری این گروه چنین زمینه‌ای را مساعد می‌ساخت و از طرف دیگر مانع پیوستن دوباره آنها به صفوف جنگی خود می‌شد ولی از آنجا که این گروه به شدت جنگ افزوده و خواهان جنگ با نیروهای امنیتی است در این هیچ شکی باقی نمی‌ماند که از زندانیان رها شده خود دوباره در صفوف جنگی استفاده می‌کند و هیچ نوع تعهد نسبت به پروسه صلح ندارد.
یادداشت: آرای مطرح شده در این مطلب به نویسنده بر می‌گردد و خبرگزاری دید در قبال آن دیدگاه مشخص ندارد.

نویسنده

عارف نظری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا