آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهجهانمنطقه

ساخت خط آهن چین – قرقیزستان – ازبیکستان از طریق افغانستان ۶ سال طول می‌کشد

خبرگزاری دید: عظمت ساکیف رییس شرکت دولتی قرقیزستان در جلسه‌ای اعلام کرده که ساخت راه‌آهن چین – قرقیزستان – ازبیکستان حدود ۶ سال طول می‌کشد.

لایحه تصویب موافقت‌نامه میان‌ دولت‌های جمهوری خلق چین، کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و دولت ازبیکستان در مورد همکاری برای ارتقای مشترک پروژه راه‌آهن چین – قرقیزستان – ازبیکستان در پارلمان قیرقیزستان بررسی می‌شود.

عظمت ساکیف با اشاره به این‌که نقشه‌راه به وضوح مهلت تکمیل تمام کارها را مشخص می‌کند، افزوده که ساخت و ساز در اکتوبر ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

مسیر ساخت این خط آهن از راه‌های کوهستانی کاشغر – طرقارت – مکمل – جلال‌آباد – اندیجان می‌گذرد.

برنامه‌ریزی شده است که تا ۲۰۲۳ حجم حمل و نقل سالانه از طریق راه‌آهن جدید به ۸ میلیون تن، تا ۲۰۲۴ – ۱۰ میلیون تن و تا ۲۰۵۰- به ۱۳.۵ میلیون تن برسد.

در نتیجه زمان تحویل کالا از این مسیر ۷ روز کاهش می‌یابد و ازبیکستان می‌تواند از ترانزیت کالا به میزان ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دالر در سال سود اقتصادی کند.

این پروژه به طور قابل توجهی صادرات و واردات را نه تنها برای ازبیکستان، بلکه برای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه بهبود می‌بخشد و فرصت‌های ترانزیتی قابل توجهی را فراهم و چین را با شبه‌جزیره هندوستان متصل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا