آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانخبر های مهممنطقه

سازمان‌ملل: به‌رغم ممنوعیت طا-لبان، افغانستان ذخایر عظیم تریاک دارد

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی گفته است که باوجود ممنوعیت کشت خشخاش توسط طا-لبان، افغانستان همچنان دارای ذخایر عظیم تریاک است که می‌تواند برای تامین نیازهای شبکه‌های قاچاق مواد مخدر استفاده شود.

سازمان‌ملل: به‌رغم ممنوعیت طا-لبان، افغانستان ذخایر عظیم تریاک دارد

به نقل از هندوستان تایمز، مقامات هندی گفته‌اند که اکثر مواد مخدر قاچاق شده به هند از افغانستان می‌آید و سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) شبکه‌ای را کنترل می‌کند که برای قاچاق مواد مخدر به مناطق مختلف هند استفاده می‌شود.
در گزارش سازمان ملل که توسط تیم نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان تهیه شده، آمده است: در نتیجه ذخایر قابل توجه، تجارت مواد مخدر به‌رغم ممنوعیت کشت خشخاش همچنان قابل توجه است.
بر اساس این گزارش، ذخایر تریاک در افغانستان به قدری زیاد است که «هیچ تفاوت محسوسی در صادرات مواد مخدر از طریق داده‌های ضبط شده قابل تشخیص نیست».
در این گزارش آمده است: «تخمین‌ها از مقیاس ذخایر متفاوت است، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا اثر ممنوعیت کشت به طور کامل ارزیابی شود.»
گزارش سازمان ملل همچنین می‌گوید هنوز خیلی زود است که درباره تأثیر ممنوعیت کشت خشخاش که توسط تشکیلات طالبان در اپریل ۲۰۲۲ اعمال شد، قضاوت کنیم.
بر بنیاد این گزارش، شخصیت‌های ارشد طالبان و تاجران با ارتباط خوب همچنان از قاچاق مواد مخدر سود می‌برند.
طبق این گزارش، محمد نعیم خدایداد والی طالبان در ولایت ننگرهار، مسیر شرقی قاچاق مواد مخدر را کنترل می‌کند، در حالی که یوسف وفا، والی ولایت بلخ، مسیر شمالی را تحت کنترل دارد.
مقامات هندی گفته‌اند که شبکه حاجی سلیم ساکن کراچی، که برای آی‌اس‌آی کار می‌کند، کلید قاچاق مواد مخدر به هند است.
یک مقام مبارزه با تروریزم گفته است: مواد مخدری که از افغانستان تهیه می‌شود با علامت‌ها یا نوشته‌های مختلفی مانند «۵۵۵»، «۹۹۹»، «یونیکورن» و «اژدها» در آزمایشگاه‌های مخفی در بلوچستان برچسب‌گذاری می‌شوند.
این مقام افزوده است: استفاده از پول مواد مخدر توسط گروه‌های تروریستی نیز یک روند نگران کننده است.
در حالی که طالبان پس از فرمان ماه اپریل ۸۳۴ آزمایشگاه و ۱۴ هزار هکتار محصول را تخریب کرده است، گزارش سازمان ملل می‌گوید که “پیشرفت قابل توجهی در محدود کردن قاچاق هروئین و مواد مصنوعی (متامفتامین) تولید و تجارت رونما نشده است.
نهادهای امنیتی هند همچنین ارتباط مستقیمی بین کارتل‌های مستقر در قندهار و شبکه‌های قاچاق محموله‌های بزرگ مواد مخدر به هند پیدا کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا