آخرین اخبارافغانستانسیاست

سازمان همکاری اسلامی از رایزنی‌ها برای رهایی ذخایر ارزی افغانستان خبر داد

خبرگزاری دید: سازمان همکاری اسلامی از رایزنی‌ها برای رهایی ارزهای منجمد شده افغانستان در حالی خبر داده که جو بایدن در فرمانی اجرایی مبلغ ۳٫۵ میلیارد دالر از آن وجوه به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر اختصاص داده است.

حسین ابراهیم طاها دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفته است که این نهاد با ۵۷ عضو و بانک توسعه اسلامی (IDB) در حال مذاکره با طرف‌های بین‌المللی برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان است.
آقای طاها افزوده که این سازمان از بانک توسعه اسلامی خواسته است تا تأسیس یک صندوق امانی را تسریع بخشد. به گفته او، هدف این صندوق حمایت از کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای به افراد آسیب دیده از بحران انسانی در افغانستان است.
روزنامه شرق الاوسط نگاشته که در دسمبر سال گذشته، سازمان همکاری اسلامی نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه خود را برای رسید‌گی به وضعیت افغانستان برگزار کرد.
در این نشست تصمیم گرفته شده بود تا یک صندوق امانی بشردوستانه تحت حمایت بانک توسعه اسلامی ایجاد شود تا از آن به عنوان وسیله‌ای برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان استفاده شود.
طاها در مورد راه‌اندازی صندوق افغانستان به روزنامه شرق الاوسط گفت: «ما تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای بسیج منابع مالی صندوق آغاز کردیم و با کشورهای کمک‌کننده در این سازمان در ارتباط هستیم تا به محض شروع کار، به حساب صندوق کمک‌های مالی اهدا کنند».
او افزود: «ما از دفتر OIC انتظار داریم که نقش ملموسی در کمک به عملیات‌های امدادی بشردوستانه ایفا کند، به ویژه پس از ایجاد صندوق امانی در IDB و شروع واقعی برنامه بشردوستانه ما».
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تأکید می‌کند که مسدودکردن وجوه افغانستان به افزایش بحران اقتصادی در این کشور می‌انجامد.
طاها در گفت‌وگو با شرق الاوسط گفته که قرار است نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی به زودی به کابل سفر کند.
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی همچنین خواستار تشکیل هیئتی از علمای برجسته به رهبری آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی و سایر نهادهای مذهبی مربوطه شده است.
شرق الاوسط نوشته است که این هیئت باید در مورد مسایل حیاتی چون تساهل و اعتدال در اسلام، دسترسی به حق آموزش و حقوق زنان در اسلام صحبت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا