آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانجنگجهانخبر های مهمسیاستمنطقه

سفیر پیشین اسلام آباد: روابط میان پاکستان و طا-لبان در لبه پرتگاه قرار دارد

خبرگزاری دید : منصور احمد خان، سفیر پیشین پاکستان در کابل از وخیم تر شدن روابط میان پاکستان و افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان خبر داده است. وی می گوید که پس از خروج ناتو و آمریکا، روابط میان اسلام آباد و حکومت کابل در لبه پرتگاه قرار گرفته است.

سفیر پیشین اسلام آباد: روابط میان پاکستان و طا-لبان در لبه پرتگاه قرار دارد

در مقاله ای که روز گذشته ( ۲۸ جوزا) از سفیر پیشین پاکستان در کابل در سایت خبری عرب‌نیوز منتشر شد آمده است؛ پاکستان که سال‌ها طا-لبان را مورد حمایت داشت، حالا روابطش با حکومت این گروه در آستانه سقوط قرار گرفته است. برعکس، کشورهایی که در دو دهه گذشته با طا-لبان جنگیده بودند، حالا به طور تدریجی روابط خود را با طا-لبان بهبود می‌بخشند.

وی در توضیح مطلب فوق گفته است؛ «نکته جالب این است که روابط پاکستان با دولت افغانستان تحت کنترل طا-لبان فراتر از حد تصور بدتر شده است، در حالی که کشورهای مخالف یا کشورهایی که طی دو دهه گذشته با طا-لبان جنگیده اند، به تدریج در حال گسترش و تامین روابط با طا-لبان هستند.»

احمد خان از طرفی سفرهای اخیر مقامات -و دعوت از این گروه در دور سوم نشست دوحه را عادی‌سازی روابط جهان با طا-لبان بر می شمرد و می گوید« کاملاً مشهود است که عادی سازی بین طا-لبان افغانستان و جهان در حال حاضر در جریان است.» وی به عنوان نمونه از کشور روسیه نام می برد که در حال بررسی حذف سران طا-لبان از لیست ممنوعه تروریستی است.

احمد خان سر منشاء تنش میان طا-لبان و حکومت پاکستان را فعالیت گروه تی‌تی‌پی می داند که به گفته مقام‌های پاکستانی، از خاک افغانستان به نیروهای امنیتی پاکستان حمله می‌کنند.

به باور این دیپلومات سابق پاکستانی، اسلام‌آباد باید یک سیاست جدی مبارزه با تروریسم را دنبال کرده و با طا-لبان در افغانستان هم تعامل گسترده داشته باشد.

گفته های سفیر پیشین پاکستان در کابل در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان پاکستان و طا-لبان شدت گرفته است. از سویی یکی از دلایل این اختلاف افزایش حملات اخیر تروریستی در پاکستان است که علاوه بر به جای گذاشتن تلفات جانی و مالی ، وضعیت امنیتی پاکستان را رو به وخامت گذاشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا