آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتخانوادهخبر های مهمزنانکودکانمنطقه

سیلاب‌ها/ ملل متحد؛ قربانیان به کمک‌های بشری درازمدت نیاز دارند

خبرگزاری دید: دو ادارۀ سازمان ملل متحد می‌گویند که قربانیان سیلاب‌ها در افغانستان به کمک‌های طولانی‌مدت نیاز دارند. این در حالی است که کشور پس از بارندگی‌های شدید، هفته‌های اخیر، سیلاب مدهش را نیز تجربه کرده است.

بر اساس گزارش دو نهاد سازمان ملل متحد، خسارات ناشی از سیلاب‌های شدید اخیر در افغانستان بسیار زیاد است و سیلاب‌زده‌گان به کمک‌های بشری درازمدت نیاز دارند.

ولایات شمال شرق، شمال و غرب افغانستان از ۲۱ ثور به این سو شاهد باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌های مدهش آنی بودند که در نتیجۀ آن صدها تن کشته شدند و خسارت مالی هنگفت به مردم وارد شده است.

به نقل از رادیو آزادی؛ ضیاالدین صافی، معاون سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان (WFP)، می‌گوید که کمک‌های ابتدایی برای سیلاب‌زدگان به بسیاری از ولایات افغانستان ارسال شده است:
“در حال حاضر تیم‌های ارزیابی ما در غور، فاریاب، هرات و مزار در محل قرار دارند، گزارش‌های آن‌ها به ما کمک خواهد کرد تا مساعدت‌های لازم را به مناطق ارسال کنیم. برای بغلان، بدخشان و تخار بلافاصله بعد از سیلاب‌ها غذایی اضطراری که شامل بسکویت غنی شده و غذایی مغذی خاص می‌شود، به همۀ خانواده‌های سیلاب‌زده توزیع شده است.”

طی روزهای گذشته در ولایات بدخشان و نورستان بارندگی‌های شدید رخ داد و امروز نیز وزش بادهای شدید در غرب افغانستان پیش‌بینی می‌شود.

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طا-لبان روز گذشته (۱۲ جوزا) در اطلاعیه‌ای گفت که وزش بادهای نسبتاً شدید، توام با گرد و خاک، که سرعت آن از ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود، در ولایات غرب کشور، پیش‌بینی می‌شود.

فرامرز برزین، معاون سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، می‌گوید که سیلاب‌های اخیر علاوه بر تلفات جانی، خسارات دیگری نیز به مردم وارد کرده است:
“عمده‌ترین آزمون‌هایی را که ما تشخیص کرده‌ایم؛ دسترسی زنان به خدمات صحی ضعیف است، مواشی مردم از بین رفته، شماری هم اسناد مدنی خود را مانند تذکره و سایر اسناد مهم را از دست داده‌اند، تعدادی زیادی لباس ندارند و سیلاب همۀ دار و ندارشان را از بین برده است. نبود تشناب‌ها و عدم دسترسی به آب صحی آشامیدنی از آزمون‌های دیگری است که سیلاب‌زدگان با آن مواجه هستند. تا حد توان، کمک‌های یو. ان. اچ. سی. آر و سایر نهادهای ملل متحد با سیلاب‌زدگان ادامه دارد.”

افغانستان در هفته‌های اخیر شدیداً از تغییرات اقلیمی متاثر بوده و به عقیدۀ دانشمندان در آینده نیز از این تغییرات منفی رنج خواهد برد، این در حالی است که افغانستان کوچک‌ترین سهمی در این تغییرات اقلیمی ندارد.

پیش از این، حدود سه سال به‌طور پیهم خشکسالی‌های شدید بیشتر مناطق افغانستان را متاثر ساخته و به مردم عادی به ویژه دهاقین خسارات مالی هنگفت وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا