آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار ۶ اشتباه را دلیل فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان اعلام کرد

خبرگزاری دید: اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که شش اشتباه عمده باعث فروپاشی دولت جمهوری اسلامی افغانستان شد.

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) روز گذشته در گزارشی اعلان کرده است که دولت‌های امریکا در واشنگتن و کابل طی سال‌ها مرتکب اشتباهات بزرگی در افغانستان شدند که منجر به فروپاشی نظام جمهوریت در اگست ۲۰۲۱ شد.

سیگار یکی از عوامل اصلی را توافق‌نامه دوحه بین امریکا-طا-لبان در سال ۲۰۲۰ دانست که بر اساس آن روی خروج نظامیان خارجی از افغانستان توافق شد.

عامل اصلی دوم، اقدامات اشرف غنی در مورد رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی ملی کشور خوانده شده است.

کارشناسان در این گزارش شش عامل کوتاه‌مدت دیگر را نیز فهرست کرده‌اند که باعث فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان شد: برنامه خروج نیروهای امریکایی، کاهش حمایت از ارتش افغانستان، عدم موفقیت ارتش، تغییرات مکرر رهبران نیروهای امنیتی و جابجایی آن‌ها با افراد وافادار به اشرف غنی و تصور مردم افغانستان از سپردن کشور به دست طا-لبان از سوی ایالات متحده.

به گفته این نهاد، عملکرد غنی در زمینه جابه‌جایی‌های مداوم زنجیره‌های فرماندهی، روحیه و اعتماد به نیروهای دفاعی را تضعیف کرد. افسران جوان، آموزش دیده، تحصیل‌کرده و حرفه‌ای ارتش که زیر نظر امریکا آموزش دیده بودند، به حاشیه رانده شدند.

سیگار همچنان گفته است که نیروهای دفاعی افغانستان به ‌شدت وابسته به حضور نیروهای امریکایی بودند و کاهش چشم‌گیر نیروهای این کشور در افغانستان سبب تضعیف روحیه سربازان افغان شد.

با این حال، سیگار معامله دولت ترامپ با طا-لبان را عامل اصلی فروپاشی نهایی ارتش افغانستان عنوان کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا