آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

صیقل: ملل‌متحد در تعامل با طا-لبان به اعتماد مردم افغانستان توجه کند

خبرگزاری دید: محمود صیقل، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل همزمان با برگزاری نشست سوم دوحه پیرامون افغانستان به میزبانی سازمان ملل تأکید میدارد که ملل متحد در روند تغییر و تعامل با طا-لبان به نقش و اعتماد مردم افغانستان توجه کند.

صیقل: ملل‌متحد در تعامل با طا-لبان به اعتماد مردم افغانستان توجه کند

صیقل با اشاره به برگزاری نشست سوم دوحه در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سازمان ملل متحد ممکن است درصدد باشد تا از طریق اعتمادسازی و تعامل ساختاریافته، تغییری در طا-لبان ایجاد کند، اما درحال حاضر اکثریت قاطع مردم ما را با خود بیگانه کرده است.»

وی به سازمان ملل هشدار داد که ممکن است معجزه این تغییر زمانی رخ دهد که دیگر هیچکس به سازمان ملل اعتماد نداشته باشد.

این دیپلمات پیشین افغانستان توصیه کرد که بر جلب اعتماد مردم افغانستان تمرکز کند.

در همین حال؛ داود قیومی، پژوهشگر دانشگاه لورنتین کانادار در مقاله‌ای در مورد نقش سازمان ملل در روند صلح افغانستان می‌نویسد: برای مقابله همه‌جانبه با چالش‌های پیچیده در افغانستان، مشارکت قوی بین‌المللی تحت رهبری سازمان ملل بسیار مهم است.

او نقش سازمان ملل را در حل مسایل افغانستان برجسته می‌کند و می‌گوید: بدون این تعامل، چشم‌‌انداز حل‌وفصل منازعات داخلی و دستیابی به صلح پایدار حداقل است.

او توصیه می‌کند که نقش مشارکت‌های بین‌المللی باید به شکل میانجی‌گری بین طا-لبان و مخالفان سیاسی آن، ترویج گفت‌وگو و جستجوی راه‌حل‌های سیاسی باشد.

قیومی در مورد نشست دوحه می‌افزاید که کنفرانس دوحه تنها با فراگیری همه جانبه به نتایج معناداری خواهد رسید.

ملل متحد با دعوت طا-لبان در سومین نشست دوحه، اعلام کرده است که هدف از این دعوت ادغام افغانستان در جامعه جهانی است.

اما منتقدان این نشست معتقدند که سازمان ملل با دعوت طا-لبان و جای خالی دیگر گروه‌های افغانستان به ویژه زنان در پی عادی‌سازی رابطه و مماشات با طا-لبان است. چرا که یکی از شروط طا-لبان در این نشست، حضور این گروه به عنوان تنها نمایندگان افغانستان بود.

در همین حال؛ بسیاری از ناظران نیز از سازمان ملل خواسته‌اند که در تعامل با طالبان به نقش مردم و خواسته‌های آنها نیز توجه کنند.

بسیاری از کارشناسان با انتقاد به روند دوحه می‌گویند که نقش سازمان ملل باید به عنوان یک میانجی در مساله افغانستان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا