آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرخبر های مهممنطقه

ضرورت‌های عاشورا که طا-لبان باید به آن توجه کنند

خبرگزاری دید: ایام محرم آغاز شد و شیعیان و عزاداران حسینی مطالبات و خواسته‌هایی را پیرامون برگزاری مراسم محرم از طا-لبان دارند؛ گرچه تا کنون حکومت‌سرپرست به پیشنهادات شورای علمای شیعیان کشور در موارد مختلف جواب واضحی را ارانه نکرده‌اند اما بی توجهی و نادیده انگاری طیف بزرگی از جامعه که متشکل از شیعیان کشور است می تواند عواقب ناگواری را برای حکومت طا-لبان به دنبال داشته باشد.

ضرورت‌های عاشورا که امسال طا-لبان باید توجه کنند

در همین‌حال، خواست شیعیان بنا بر مراسم‌های پیش روی محرمی بر ۴ نکته متمرکز است: ۱- امنیت همانند سال‌های گذشته تامین شود. ۲- ممانعتی در برگزاری مراسم ها وجود نداشته باشد. ۳- طا-لبان در مراسم‌های عزاداری اشتراک و سخنرانی نمایند. ۴- با عزاداران در زمینه‌های مختلف همکاری صورت بگیرد.

در حالیکه در دوره جمهوریت نیز دشمنان، محرم را فرصتی برای ایجاد نفاق بین شیعه سنی می دانستند، اینک حکومت طالبان باهمکاری شیعیان در ایام محرم، نگذارند نفاق افگنان به آرمان و آروزی خود برسند.

در ادامه محدودیت‌های مذهبی طا-لبان علیه شیعیان، سال گذشته این گروه از شیعیان خواسته بود که از نصب داربست و پرچم‌های بزرگ مذهبی در سطح شهر خودداری کنند. طالبان همچنین گشایش «سقاخانه» و توزیع نوشیدنی در روزهای محرم را منع کرده بودند.

رهبران اهل تشیع افغانستان بارها از طا-لبان خواستار به رسمیت شناختن فقه جعفری شده‌اند، با این حال این گروه تاکنون به صورت رسمی در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا