آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ضیاءالحق امرخیل؛ مصئون از دادگاه و ساکن ارگ

احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور که در انتخابات به‌گونه چشمگیر شرکت کرده بودند، خواستند که اعضای رهبری کمیسیون انتخابات از جمله آقای ضیاالحق امرخیل، باید محکمه شود که نشد.


رییس جمهور محمد اشرف غنی مشاورین زیادی دارد. در حکومت وحدت ملی خیلی‌ها که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ برای پیروزی رییس جمهور کف زده بودند، حداقل به عنوان مشاور از سوی او مقرر شدند. به تازه گی ضیاالحق امرخیل، در فرمانی از سوی ریاست جمهوری به حیث مشاور رییس جمهور معرفی شد. آقای امرخیل، از جمله نامزدان معترض انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان است. نام او از فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی حذف شده است.
رییس جمهور بایستی خدمات کسانی که را در ایام مبارزات انتخابات او را یاری رسانده بود، جبران کند.
در آستانه انتخابات پیش رو حالا یک‌باردیگر رسوایی انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته از یاد هیج کس نرفته است.
انتخاباتی که معروف به « انتخابات گوسفندی» شد. حتی روز نامه‌های برون‌مرزی وقتی در مورد انتخابات آن دوره چیزی می نوشتند، در مطلب شان از انتخابات گوسفندی ذکر می‌کردند.
تقلب سازمان یافته در انتخابات دور گذشته، موجب شد تا برای نخسین بار حکومت توافقی در افغانستان شکل بگیرد. حکومتی که کارکرد آن در این چند سال سراپا فاجعه بوده است.
احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور که در انتخابات به گونه چشمگیر شرکت کرده بودند، خواستند که اعضای رهبری کمیسیون انتخابات از جمله آقای ضیاالحق امرخیل، باید محکمه شود که نشد.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات بود و امرخیل از اعضای ارشد این کمیسیون. آن طور که احزاب سیاسی و مردم افغانستان در آن زمان می‌گفتند، این دو مهره‌های نزدیک به رییس جمهور بوده و ماموریت داشتند که در انتخابات به سود آقای اشرف غنی تقلب و صندوق پرکنند.
رییس جمهور غنی، چندی پیش خواسته بود که یوسف نورستانی را سفیرکابل در یکی از کشورها مقرر کند که براساس گزارش‌ها با مخالفت صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه کشور مواجه شد. منابع نزدیک به وزارت گزارش کردند که آقای ربانی به رییس جمهور گفته که آقای نورستانی باید محکمه شود تا سفیر افغانستان.
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، رییس جمهور غنی بیشتر از هر چهره دیگر دوست دارد که برای ۵ سال دیگر نیز به قدرت برسد. او در حکومت وحدت ملی با انحصار طلبی مزه تکیه کردن بر کرسی ریاست جمهوری را چشیده است.
حالا به نظر می‌رسد که رییس جمهور غنی، می‌خواهد یک بار دیگر از تجربه آقای امرخیل در انتخابات پیش رو بهره ببرد.
برخی از منابع نیز تبصره می‌کنند که ممکن است رییس جمهور غنی به مرور زمان آقای امرخیل را از سمت مشاور به اعضای کمیسیون انتخابات ارتقا بدهد. این منابع می‌گویند که اشرف غنی مایل است از تجربه اعضای ارشد کمیسیون قبلی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.
جلال فرامرز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا