آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتخبر های مهممنطقه

ضیا سراج: افغانستان به مرکز فرماندهی القاعده تبدیل شده است

خبرگزاری دید: احمد ضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به اینکه طا-لبان برای اعضای القا/عده اسناد هویتی افغانستان را صادر نموده مدعی شده است که « افغانستان زیر سلطه طا-لبان به مرکز فرماندهی و کنترل نیروها برای القاعده تبدیل شده است.» در همین حال وی گفته است که تعداد زیادی از مقامات طا-لبان عضو گروه القا/عده هستند نه از طالب.

سراج رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در گفتگو با مرکز مبارزه با تروریسم وست پوینت (CTC) گفته است؛ القا/عده از طریق افغانستان عملیات‌های خود در کشورهایی مثل یمن و سومالی را رهبری و اجرا می‌کند.

وی افزوده است که در حال حاضر در وزارت‌خانه‌های طا-لبان افراد القاعده در نقش مشاور فعالیت می‌کنند.

سراج تصریح کرده است که طالبان برای افراد القاعده، پاسپورت افغانستان را صادر کرده و ملیت «افغانی» به آن‌ها داده است.

وی علاوه کرده است که «تعداد زیادی از مقام‌های طا-لبان، بیشتر القا/عده هستند تا طالب.»

این مقام امنیتی حکومت پیشین از کسانی مثل قاری بریال، والی طا-لبان در کاپیسا، مولوی نورجلال، معاون وزیر داخله این گروه، محمد آغا حکیم، والی این گروه در پنجشیر و تاج‌میر جواد، معاون اول استخبارات این گروه نام برده که اساسا چهره‌های مربوط به شبکه تروریستی القا/عده هستند، ولی در بدنه گروه طا-لبان فعالیت می‌کنند.

در همین حال روز گذشته (۱۱ جوزا) وزیر دفاع روسیه هم خاطرنشان کرد که افغانستان زیر سلطه طا-لبان در حال حاضر به بزرگترین منبع تهدید علیه آسیای مرکزی تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا