آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهجهانحکومتخبر های مهممنطقه

طا-لبان از بررسی شرایط و ظرفیت معادن طلا در ۵ ولایت افغانستان خبر داد

خبرگزاری دید: همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طا-لبان از بررسی شرایط و ظرفیت معدن‌های طلا در ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، کندز و فاریاب خبر داد و ‌افزود: تلاش می‌شود کارخانه‌های تولید طلا نیز در کشور ایجاد شود.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طا-لبان گفته است: فعلاً فقط در ولایت تخار یک قرارداد داریم با یک شرکت چینایی که شرکای افغانستانی دارد. این معدن در ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار قرار دارد و از معادن مقیاس بزرگ با مساحت ۱۲ کیلومتر مربع است که برای پنج سال با شرکت چینی قرارداد دارد. در حال حاضر در مرحله اکتشاف قرار دارد و بعد از آن وارد مرحله استخراج می‌شود.

کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که پول بدست آمده از این معادن باید در پروژه‌های زیربنایی هزینه شود و کارخانه‌های طلا نیز باید در کشور ایجاد شود تا میزان اشتغال‌زایی را در کشور بالا برود.

افغانستان دارای معادن بسیاری است. با این حال امکانات زیربنایی لازم را برای استخراج معادن خود ندارد. چینی‌ها سعی دارند با شدت وارد افغانستان بشوند و در بخش منابع این کشور سرمایه گذاری کنند. این روند در حالی دنبال می‌شود که چین هنوز مشروعیت حکومت طا-لبان را قبول نکرده است.

قرارداد معدن طلای سمتی ولایت تخار به ارزش ۳۱۰ میلیون دالر میان وزارت معادن و نفت طا-لبان و یک شرکت چینایی امضا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا