آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

علاقه‌مندی زنان به پرورش سمارق در افغانستان

خبرگزاری دید: شماری از زنان به ویژه دختران جوان در کابل می‌گویند که پس از منع کار و تحصیل از سوی حکومت، اکنون به کارهای شاقه روی آورده و شماری از آنان دست به پرورش سمارق زده اند.

فاضله سروش، مسوول یکی از فارم‌های پرورش سمارق در کابل، در گفت‌وگو به خبرگزاری دید می‌گوید که هشت ماه پیش به سرمایه‌ی دو هزار افغانی آغاز به کار پرورش سمارق کرده و اکنون زمینه‌ی کار را برای حدود بیش از ۲۰۰ خانم دیگر در کابل و چندین ولایت دیگر فراهم کرده است.

سروش می‌گوید که با گذشت نزدیک به هشت ماه، حالا توانسته چندین فارم دیگر را نیز ایجاد کند و سرمایه‌اش را از دو هزار افغانی به بالاتر ازیکصد هزار افغانی رسانده است.

فاضله سروش نیز افزود: خوش‌حالم که در این مدت توانستم برای ده‌ها زن و دختر محروم از آموزش، تحصیل و کار، زمینه‌ی اشتغال را فراهم کنم و به این کارم هم‌چنان ادامه می‌دهم.

او می‌گوید که حکومت باید برای او و سایر زنان فرصت‌های کاری را مهیا نموده، با آنان همکاری کند. به گفته‌ی خانم سروش، زنان می‌توانند در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و تجارت کار کنند اما خواهان توجه جدی از سوی حکومت هستند.

به گفته‌ی وی، آنان در فارم شان با وسایل ساده کار می‌کنند و دسترسی به وسایل و سامان آلات پیشرفته جهت بهبود کار ندارند. او بیان کرد که دست‌گاه‌های لابراتواری و سردخانه‌ها از نیازهای اصلی شان برای پیش‌برد کارهای شان است، از حکومت و نهادها خواهان همکاری در این عرصه شده اند.

یاسمین حسینی، خانمی که در این فارم همراه با فاضله سروش کار می‌کند، به این باور است که زنان نیز می‌توانند همانند مردان در عرصه‌های مختلف کار کنند و بیان می‌کند که حکومت باید برای زنان و دختران فرصت‌های کاری را فراهم کند و اجازه دهد تا آنان نیز بتوانند کار کنند.

بصیره سادات، خانم دیگری که از ولایت کندز به کابل آمده تا صنعت پرورش سمارق را بیاموزد، نیز با تاکید بر حمایت زنان از سوی حکومت، می‌افزاید که خرسند است تا این کار را یاد بگیرد و در ولایت کندز برود، با سایر زنانی که از کار و تحصیل محروم و در گوشیه‌ی خانه زندگی می‌کنند، کار کند.

در همین حال وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که هزاران زن در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت در کشور فعالیت دارند و تولیدات شان به هدف بازاریابی در بیشتر نمایش‌گاه‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت که فرصت‌های خوبی به زنان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و تجارت در کشور فراهم شده است.

او کاهش مالیات، برگزاری نمایش‌گاه‌ها و حمایت از تولیدات داخلی را از جمله برنامه‌های حکومت سرپرست جهت حمایت از تولیدات داخلی عنوان نموده می‌افزاید که برنامه‌های مهمی نیز جهت حمایت بیشتر از تاجران و صنعت کاران به ویژه زنان روی دست است.

نویسنده: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا