آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

شهروندان:

عید فطر فرصتی برای ایجاد وحدت و بازگشایی مکاتب دخترانه است

رسول شهزاد- کابل
همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر شماری از شهروندان کشور با آن که از فقر و ناداری شکایت دارند، اما می‌گویند که این مناسبت خوش فرصتی است برای ایجاد وحدت و بازگشایی مکاتب دخترانه.


گیتی بیگزاد استاد یکی از مکاتب کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که با وضعیت کنونی در کشور مردم نمی‌توانند عید با شکوه داشته باشند،، فقر و تنگ‌دستی، بیکاری و همچنان بسته بودن مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها به روی دختران از شورو شوق مردم کاسته است.
گیتی بیگزاد افزود که مشکلات اقتصادی روی تجلیل از عید تاثیر گذار است. فقر و بیکاری تاثیر مستقیم روی زندگی مردم دارد. مردم توان پرداخت هزینه تجلیل از عید را ندارند و واقعاً نمی‌توان گفت که عید امسال عید خوبی برای همه باشد مردم با شرایط سختی زندگی می‌کنند که شرایط فعلی نگران کننده است.

گیتی بیگزاد


خانم بیگزاد همچنان گفت که مردم واقعاً انگیزه سابق برای شان نمانده است همان‌طوری که گفتم مشکلات اقتصادی روی زندگی مردم تاثیر بسیاری دارد خیلی از مردم از بیکاری رنج می‌برند و انگیزه برای تجلیل از عید برای شهروندان نمانده است.
وی افزود: با آن که انگیزه و شور و شوق سابق در میان مردم نمانده ولی با آن هم مردم تا حد توانی که دارند کوشش کردند و می‌کنند که این فرهنگ تجلیل از عیدها را حفظ کنند و در روز های عید دید و باز دید از دوستان و اقارب داشته باشند و این دید و باز دید ها روی وحدت و همدلی تاثیر گذار هست همین تعامل در روزهای عید میان مردم وحدت، همدلی و انگیزه برای مقابله با شرایط کنونی را ایجاد می‌کند.
بیگزاد گفت که مردم کشور ما واقعاً در شرایط سخت از فقر به سر می‌برند ما شاهد بودیم که خیلی از جوانان که دانش آموز و دانش جو بودند از فقر و بیکاری ترک تحصیل کردند و راهی کشورهای همسایه شدند. پدر و مادر هایی که مجبور شدند کودکان شان را بفروشند و حتی اعضای بدن شان را بفروشند فقر و بیکاری روی زندگی مردم بسیار تاثیر منفی گذاشته همین فقر و بیکاری است که خیلی از افراد دست به قتل و دزدی می‌زنند بیکاری و فقر شرایط زندگی و همچنان امنیت جانی و مالی مردم را به خطر می‌اندازد.
از سویی هم، راحله حسینی می‌گوید که من باور دارم که مردم امسال توان تجلیل از عید فطر را ندارند. شرایط ناگوار اقتصادی، فقر و بیکاری، مسدود بودن دانشگاه ها و مکاتب به روی دختران همه از مشکلاتی است که بر زندگی مردم سایه افکنده و مردم را ناامید کرده است.

راحله حسینی


خانم حسینی افزود که مشکلات اقتصادی روی تجلیل از عید سعید فطر تاثیر گذار است و این مشکلات از همه بیشتر روی کودکان تاثیر دارد. بیشتر‌ مردم در فقر شدید به سر می‌برند و فرزندان‌شان حتا لباس مناسب ندارند که بخواهند به استقبال عید بروند. در شرایط کنونی باز هم مردم علاقه دارند که از عید‌ها و ایام خاص سال تجلیل کنند اما آن شور و اشتیاق گذشته را ندارند.
وی همچنان گفت عید فرصت خوبی برای تجدید دوستی و صمیمیت در بین مردم است که این فرصت می‌تواند اتحاد و وحدت را برای شهروندان در پی داشته باشد.
به باور خانم حسینی فقر در جامعه باعث می‌شود که استعدادها سرکوب شود، نخبگان فرار کنند، امارت اسلامی باید زمینه کار را برای مردم فراهم سازد.
از سویی هم، نذیر موسوی یکی از شهروندان کابل می‌گوید که امسال با توجه به تحولات اخیر و کم شدن کمک ها و آمار بلند بیکاری، مردم از لحاظ اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارند. توان مالی خانواده‌ها تا حد وسیعی روی تجلیل از عید که طبق رسوم جامعه مصارف مشخصی به همراه دارد تاثیر دارد.

نذیر موسوی


به باور آقای موسوی، مردم افغانستان دارای روابط اجتماعی و فرهنگی عمیق هستند بناءً به نحوی عید را تجلیل خواهند کرد. دید و باز دید‌ها در ‌روزهای عید به میزان وسیعی در تحکیم و ادامه روابط اجتماعی مردم تاثیر دارد و این می‌تواند در ایجاد وحدت و اخوت نیز موثر باشد.
وی می‌گوید که فقر فساد آور است و بیکاری مادر تمام بیماری‌ها است وقتی کشوری به سوی این دو پدیده برود زندگی مردم آن کشورها دچار بحران جدی می‌شود‌.
گفتنی است که تجلیل از عید در افغانستان ریشه کهن دارد اما در سالیان پسین این جشن مذهبی در سایه فقر و بحران اقتصادی ناشی از سال ها جنگ قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا