آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتبصرهجهانحقوق بشرحکومتزندگیغذافرهنگ عامهکودکانمنطقه

عید قربان، فقر شادیمان را به غم بدل کرده است

خبرگزاری دید: در اینکه افغانستان کشوری سرشار از منابع و معادن می باشد، اینکه جنگ‌های خانمان سوز چهل ساله و نبود یک ثبات سیاسی افغانستان و مردمش را از مسیر رفاه اقتصادی دور ساخته و اینکه تجاوزات خارجی و مداخلات بیگانگان همواره به افغانستان و مردمش ضربه زده است شکی نیست، مساله مهم اما رفع فقر و ایجاد معیشت از جامعه می‌باشد و طالبان به عنوان گروه حاکم کنونی نیز این وظیفه را دارد.

عید قربان، فقر شادیمان را به غم بدل کرده است

براساس اعلام حکومت سرپرست دوشنبه هفته جاری(بیست و هشتم جوزا) در افغانستان عید قربان است. ملا هیبت الله آخندزاده، رهبری حکومت سرپرست، در پیام عیدی خود گفته است شریعت اسلامی را در افغانستات تطبیق می کند. رهبر طا-لبان همچنین از مردم خواسته است بابت نظام شرعی در افغانستان شکر گزار باشند. در بخش دیگری از پیام آمده است ” سرمایه‌های عامه مانند معادن، زمین، جنگلات و سایر ملکیت‌ها به عنوان بیت‌المال مصون هستند”.

در تحلیل پیام عیدی رهبر طالبان باید به روایتی از رسول خدا(ص) که فرموده اند “اگر فقر از دروازه وارد شود، ایمان از کلکین می رود” اشاره و تاکید کرد مردم افغانستان امروز به شدت درگیر فقر و تنگدستی هستند و حکومت سرپرست وظیفه دارد اقدامات لازم برای پر کردن سفره‌های خالی مردم را روی دست گیرد.
براساس اعلام برنامه جهانی غذا سازمان ملل، دوازده میلیون افغان به گرسنگی شدید دچار هستند و نمی‌دانند آیا برای وعده غذایی بعدی چیزی برای خوردن دارند یا خیر! یک چهارم جمعیت افغانستان با شکم‌های خالی می خوابند. نزدیک به بیست و  چهار میلیون به شمول نه میلیون کودک به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

این در حالی ست که طبق عرف اجتماعی مردم مسلمان افغانستان در روز عید قربان شاد هستند، به خانه‌های همدیگر می روند، با چای و کلچه و نان چاشت یا نان شب از همدیگر پذیرایی می‌کنند و با تبریک عید برای یکدیگر آرزوی سلامتی می‌نمایند.
در اینکه افغانستان کشوری سرشار از منابع و معادن می باشد، اینکه جنگ‌های خانمان سوز چهل ساله و نبود یک ثبات سیاسی افغانستان و مردمش را از مسیر رفاه اقتصادی دور ساخته و اینکه تجاوزات خارجی و مداخلات بیگانگان همواره به افغانستان و مردمش ضربه زده است شکی نیست، مساله مهم اما رفع فقر و ایجاد معیشت از جامعه می‌باشد و طالبان به عنوان گروه حاکم کنونی نیز این وظیفه را دارد.
 در اینکه بهبود اوضاع اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری روی معادن و منابع طبیعی در قالب یک برنامه بلند مدت می باشد، شکی نیست اما در شرایط اسف بار کنونی که مردم افغانستان به دلیل سیل و سیلاب‌های گسترده با مرگ ناشی از فقر دست و پنجه نرم می کنند می بایست در رسیدن کمک‌های انسان دوستانه کشورهای منطقه و جهان به سر دسترخان مردم افغانستان راه کارهایی سنجیده شود. ناسنجیده نخواهد بود اگر حکومت سرپرست به خاطر رفع گرسنگی مردم در روزهای عید قربان و حتی به صورت موقت هم که شده به موسسات امداد رسان در افغانستان اجازه فعالیت بدهد.
به هر صورت مردم افغانستان مسلمان هستند و بابت مسلمان بودن خود از خداوند شکر گزار می باشند اما در شرایط فعلی توان و انرژی شکرگزاری برایشان باقی نمانده است. حکومت سرپرست در کنار توجه به مسائل امنیتی برای رفع فقر و گرسنگی فراگیر مردم نیز می بایست برنامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا