آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهم

فرار بزرگ هزاران تبهکار از زندان هائیتی / سقوط دولت زمزمه می‌شود

خبرگزاری دید: فرار هزاران تبهکار و مجرم سابقه‌دار از زندان در هائیتی، به هرج‌ومرج شدیدی در پورتوپرنس، پایتخت این کشور، انجامیده است و باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر، دولت این کشور را به سرنگونی تهدید می‌کنند. باندهای تبهکار در حال حاضر کنترل ۸۰ درصد از پایتخت هائیتی را در اختیار دارند. جیمی شریزیه، مهم‌ترین رهبر باندهای تبهکار، در بیانیه‌ای خطاب به دولت اعلام ‌کرد که تمام گروه‌های تبهکار در پورتوپرنس، یکپارچه خواستار برکناری نخست‌وزیر و سقوط دولت کنونی‌اند.

در پی ناآرامی‌ها و هرج‌ومرج در پورتوپرنس، دولت هائیتی  روز گذشته دوشنبه (۱۴ حوت)، دست‌کم برای سه روز اعلام وضعیت اضطراری کرد.

تازه‌ترین خبرها از هائیتی حاکی است که تقریبا چهار هزار زندانی توانسته‌اند از ندامتگاه‌ها بگریزند. در جریان این  فرار بزرگ دست‌کم ۹ نفر، از جمله چهار افسر پولیس، کشته‌شده‌اند.

دولت هائیتی با صدور بیانیه‌‌های اضطراری اعلام‌ کرد که شمار چشمگیری قاتل، آدم‌ربا و جنایتکار خشن سابقه‌دار در میان زندانیانی‌اند که از زندان گریخته‌‌اند.

آریل هنری، نخست‌وزیر هائیتی، در حالی با این فرار بزرگ مواجه شده‌ است که به نیویورک رفته ‌بود تا از سازمان ملل بخواهد برای کمک به مقابله دولت هائیتی با باندهای تبهکار کارکشته، شماری از نیروهای امنیتی تحت حمایت سازمان ملل را به این کشور اعزام ‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید باندهای تبهکار در حال حاضر کنترل ۸۰ درصد از پایتخت هائیتی را در اختیار دارند.

آن‌ها از آریل هنری که مقابله با باندهای تبهکار را محور برنامه دولتش قرار داده است، می‌خواهند هرچه سریع‌تر استعفا دهد.

جیمی شریزیه، مهم‌ترین رهبر باندهای تبهکار، در بیانیه‌ای خطاب به دولت اعلام ‌کرد که تمام گروه‌های تبهکار در پورتوپرنس، یکپارچه خواستار برکناری نخست‌وزیر و سقوط دولت کنونی‌اند.

جیمی شریزیه به ‌دلیل سوزاندن مخالفان خود، از سال‌ها پیش در هائیتی -باربی‌کیو- لقب گرفته است.

پاتریک بویزورت، وزیر دارایی که مسند سرپرست نخست‌وزیری را نیز بر عهده دارد، یکشنبه، سوم حوت، اعلام‌ کرد که پولیس از همه ابزارهای قانونی برای دستگیری زندانیان فراری استفاده خواهد کرد.

گروه‌های تبهکار تاکنون به ده‌ها مقر پولیس، ایستگاه‌های بس و حتی میدان‌ هوایی پایتخت حمله کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا