آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانصحتگزارش

فراغت متخصصان طبی؛ تاکید کبیر و حنفی بر تجهیز سکتور صحت

گزارش از خبرنگار خبرگزاری دید: محفلی که به مناسبت فراغت حدود ۳۰۰ تن از متخصصان طبی از سوی وزارت صحت عامه حکومت سرپرست شام‌گاه چهارشنبه، ۱۴ سنبله در کابل تدویر یافته بود، در آن برخی از مسئولان طالبان، اعضای سکتور صحت و شهروندان حضور داشتند.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس وزیران حکومت سرپرست با بیان اینکه سکتور صحت با چالش‌های جدی مواجه است افزود که «در مناطق دور دست مردم حتا به کلینیک،‌ دسترسی ندارند.»

معاون اداری رییس وزیران هم‌چنان بیان کرد که از همه بیشتر؛ نیاز جدی شهروندان به صحت و آموزش است اما طی چندین دهه جنگ در کشور، افغانستان بیشتر از همه در این دو بخش زیان‌های زیادی را متحمل شده و تاکنون هم کار موثری صورت نگرفته است.

حنفی گفت که رهبری حکومت باید تلاش کند تا در بیمارستان‌ها و مرکزهای صحی ظرفیت‌سازی کرده، بخش‌های لابراتوار را فعال نموده، کیفیت تشخیص را بالا برده و نظارت جدی از این سکتور داشته باشد.

وارد شدن داروهای کم‌کیفیت و پایین بودن سطح تشخیص در بیمارستان‌ها از موارد دیگری بود که معاون اداری رییس وزیران به آن اشاره کرده و بیان داشت که تلاش شود تا افغانستان با سایر کشورهای منطقه و جهان “رقابت” نماید.

مولوی نور جلال جلالی، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان نیز با بیان اینکه به دلیل پایین بودن سطح تشخیص و تداوی در بیمارستان‌ها، سالانه تعداد زیادی شهروندان به خاطر تداوی به بیرون از کشور مراجعه نموده، برای اخذ تذکره و پاسپورت با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، تاکید کرد که با فراغت متحصصان از رشته‌های مختلف و گماشتن آنان به بیمارستان‌ها در سطح ولایت‌ها و لسوالی‌ها، بخشی از چالش‌های مردم حل خواهد شد.

در همین حال مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس وزیران اما از تلاش‌های حکومت سرپرست به هدف بهبود کیفیت سکتور صحت در سطح کشور اطمینان داده، افزود که در حال حاضر مرکزهای صحی فعال و برنامه‌های برای تجهیز آن روی دست است.

کبیر بیان کرد که در جریان سه سال گذشته، تغییرات بیشتری در سکتور صحت بوجود آمده و اکنون نیز توجه بر این است که افراد متخصص و مسلکی در بیمارستان‌ها جذب و شامل کار ‌شوند.

او با اشاره به وارد شدن داروهای کم‌کیفیت در افغانستان، از سکتور خصوصی خواست که روی تولید دارو در داخل کشور تلاش کنند و از وزارت صحت عامه نیز خواست که نظارت جدی در مرزهای کشور برای جلوگیری از داروهای کم‌کیفیت در داخل کشور، داشته باشد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سازمان جهانی بهداشت و برخی از سازمان‌ها و کشورهای دیگر نیز همواره از دسترسی کمتر شهروندان به خدمات بهداشتی در افغانستان ابراز نگرانی کرده، تاکید کردند که سالانه شمار زیادی از مردم این کشور جان‌های شان را از دست می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا