آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتگزارش تحلیلی

قتل ۳۲ سارنوال در  سه سال گذشته

خبرگزاری دید: فاکس نیوز گزارش داد که در سه سال گذشته ۳۲ سارنوال به طرز وحشتناکی در افغانستان به قتل رسیده‌اند.

سه سال پس از خروج آشفته امریکا از افغانستان، بازی مرگبار موش و گربه علیه هزاران سارنوالی جریان دارد که امریکا و ناتو آن‌ها را به حال خودشان رها کرده است.
این سارنوالان برای اجرای حاکمیت قانون و محاکمه تروریست‌ها آموزش دیده بودند.
“جو مایدا” دادستان سابق تگزاس که از رشد سیستم حقوقی افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ حمایت کرد و تا سال ۲۰۱۹ روی سیاست‌های افغانستان کار کرد، گفته است که “طالبان به تعقیب افرادی که از دولت افغانستان حمایت می‌کردند، ادامه می‌دهند.”
علاوه بر پرسونل نظامی، مایدا می‌گوید: طالبان در جستجوی سارنوال ها برای انتقام‌گیری هستند. آن‌ها این کار را با فرستادن تیم‌های ویژه به ولایت‌ها انجام می‌دهند، نامه‌هایی به مساجد می‌نویسند تا این افراد را شناسایی کنند. سپس، این افراد ناپدید می‌شوند.
سعید، مدیر اجرایی انجمن دادستان‌های افغانستان و سارنوال لوی سارنوالی افغانستان بود، تحت شرایطی از جزئیات قتل ۳۲ دادستان و اعضای خانواده‌شان از ۵ جولای ۲۰۲۱ به این طرف پرده برداشت.
نحوه مرگ قربانیان وحشتناک است. بیشتر آن‌ها یا در یک مکان عمومی یا در خانه‌های‌شان هدف گلوله قرار گرفتند. برخی از آن‌ها توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص توسط طالبان به قتل رسیدند. دو دادستان با بمب‌های دست‌ساز کشته شدند. برخی دیگر دستگیر و شکنجه شدند. سه قربانی زن بودند.
سعید افزوده است که ۱۰۰ سارنوال دیگر از زمان خروج نیروهای امریکایی مجروح شده اند و ۵۰ تن دیگر نیز “در زندان‌های طالبان محبوس اند و سرنوشت آن‌ها نامعلوم است.
سعید تخمین می‌زند که حدود یک هزار از ۳ هزار و ۸۰۰ سارنوال به کشورهای اروپایی گریخته‌اند.
سعید معتقد است که حدود ۵۰۰ سارنوال به پاکستان، تاجیکستان و ایران گریخته اند، جایی که با آزار و اذیت و اخراج اجباری در “وضعیت ناامیدی” زندگی می‌کنند.
از سویی هم، بر اساس گزارش موسسه صلح ایالات متحده، طلاق دیگر یک گزینه قانونی برای زنان در افغانستان نیست، زیرا طالبان تمام احکام طلاق صادر شده توسط دولت قبلی افغانستان را در مارچ۲۰۲۳ لغو کردند.
از اگست ۲۰۲۱ به این طرف، زنانی که از سوی شوهران‌شان خشونت را تجربه می‌کنند، اکنون به زندان‌های طالبان برده می‌شوند.
برخلاف مترجمان نظامی و کارمندان مؤسسات امریکایی، سارنوال ها مستقیماً به ایالات متحده خدمت نمی‌کردند و واجد شرایط دریافت ویزای مهاجرتی ویژه نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا