آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

قصد کشورهای اروپایی برای بازگشایی سفارت‌خانه در افغانستان

خبرگزاری دید: حدود ۳ سال پس از خروج غرب از افغانستان، چندین کشور اروپایی در حال بررسی امکان بازگشایی سفارت‌خانه‌های‌شان در افغانستان هستند. مقامات در بروکسل گفته‌اند که بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک در افغانستان ضروری است. انگیزه اصلی این اقدام، حمایت از حقوق زنان و حفظ حضور استراتژیک در منطقه خوانده شده است.

قصد کشورهای اروپایی برای بازگشایی سفارت‌خانه در افغانستان

به نقل از بلومبرگ،در حال حاضر، تنها دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان فعالیت می‌کند، در حالی که کشورهای اروپایی پس از بازگشت طالبان به قدرت، سفارتخانه‌های شان را تعطیل کردند.
ابتکار ایتالیا
ایتالیا در خط مقدم این ملاحظات دیپلماتیک قرار دارد. آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرده که در حال بررسی بازگشایی سفارتش در افغانستان است.
سفیر ایتالیا در قطر به تازگی به کابل سفر کرده و از قصد ایتالیا برای باز نمودن مجدد حضور دیپلماتیک این کشور خبر داده است.
تاجانی در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن گفته است: ما در حال کار روی این موضوع هستیم. حل مشکل بسیار دشوار است، زمان می‌برد.
رویکرد اسپانیا
اسپانیا نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده است. در حال حاضر، سفیر اسپانیا در افغانستان به دلایل امنیتی از قطر فعالیت می‌کند.
مادرید قصد دارد پس از بهبود شرایط امنیتی، سفیر خود را به کابل بازگرداند.
خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا گفته است: به محض تحقق حداقل شرایط امنیتی، ما سفیر خود را برمی‌گردانیم. ما یک ماه پیش آماده بودیم، اما متأسفانه تروریست‌های داعش سه اسپانیایی را در افغانستان کشتند.
در حالی که ایتالیا و اسپانیا فعالانه در حال بررسی بازگشایی سفارت‌های خود هستند، مقامات فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی رویکرد محتاطانه‌تری نشان داده اند.
آن‌ها قصد ندارند در آینده نزدیک نمایندگی‌های خود را در کابل باز کنند.
با این حال، یک مقام فرانسوی اعتراف کرده که عدم حضور هیئت دیپلماتیک در افغانستان “نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.”
مقام‌های بریتانیا نیز این دیدگاه را تکرار کردند و ابراز داشتند که امکان بازگرداندن دیپلمات‌ها به افغانستان را “به محض این‌که شرایط امنیتی و سیاسی فراهم شود” بررسی خواهند کرد.
موضع امریکا
در مقابل، ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن رسمی حکومت طالبان یا از سرگیری فعالیت سفارتش در افغانستان ندارد.
یکی از مقامات بلندپایه دولت امریکا که خواسته نامش فاش نشود، بر عدم تمایل به تعامل دیپلماتیک با حکومت طالبان تأکید کرده است.
کشورهای غربی، از جمله کشورهای اروپایی و ایالات متحده، پس از خروج نیروهای امریکایی در ۲۰۲۱ از افغانستان و تسلط طالبان بر کابل، ماموریت‌های دیپلماتیک خود را تعطیل کردند.
با این وجود، اتحادیه اروپا حضور خود را در این کشور حفظ کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا