آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانحکومتخبر های مهممحیط زیست

قمی: قندهار گفته است حق‌آبه را بدهید

خبرگزاری دید؛ نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان ابراز امیدواری کرده است  که تا ماه میزان سال آینده شاهد وارد شدن آب هلمند به کشورشان باشد وی با اشاره به اینکه مقامات طا-لبان در قندهار بر واگذاری حق آبه ایران تأکید کرده اند افزوده است؛ مساله آب یکی از موضوعات مهمی است که بین ما و افغانستان پیگیری می‌شود، البته مسائلی از جمله امنیت، مباره با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی و تجاری، مبارزه با مواد مخدر، امنیت مرزها و صیانت از زبان فارسی و غیره نیز در دستور کار ما است و در بخش قابل توجهی از این مسایل همکاری خوبی در حال انجام است و امیدواریم مساله آب هم در یک فضای صمیمی محقق شود.

به نقل از ایسنا؛ حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان درباره آخرین گفت‌وگوهای دو کشور بر سر مساله حق‌آبه هلمند با اشاره به بیست و هفتمین نشست کمیساران آب میان دو کشور در زابل گفت : تشکیل این نشست در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ است. هر چند این اجلاس نتیجه مطلوبی که وزارت نیروی ایران  دنبال می‌کرد در برنداشت، اما این نشست‌ها گام‌هایی است که در مسیر تحقق اجرای معاهده مذکور لازم است.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل ابراز امیدواری کرده است که تا ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی، حق‌آبه‌ی ایران از رودخانه هلمند به آن کشور برسد.

او  با اشاره به اینکه مقامات طا-لبان در قندهار بر واگذاری حق آبه ایران تأکید کرده اند بند کمال خان در نیمروز را مانع سرازیر شدن آب هلمند به آن کشور دانسته و افزوده است: ” از نظر کارشناسان سد کمال‌ خان یک سد انحرافی است.”

به گفته قمی ظرفیت ذخیره آب بند کمال‌خان کم است و آب آن نیز به سمت شوره‌زار سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته مقامات طالبان  وعده ی ترمیم مشکلات سد کمال خان را به ما سپردند در اجلاس کمیساران قرار شد مقامات فنی ایران این مسائل را راستی آزمایی کنند و ما امادگی خود را برا کمک به برطرف سازی مشکلات سد کمال خان اعلام نمودیم.

سفیر ایران در افغانستان در پاسخ به این که حق‌آبه ایران در سال آبی جاری در دسترس قرار می‌گیرد؟ اظهار کرد: طبق معاهده  ۱۳۵۱  واگذاری حق‌آبه ایران منوط به سرازیر شدن باران نیست بلکه از میزان آبی که در سد کجکی است باید حق آبه ایران داده شود.

وی با تاکید بر این که دریافت حق‌آبه مطالبه به حق مردم و جمهوری اسلامی است و ما به جد آن را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: مساله آب یکی از موضوعات مهمی است که بین ما و افغانستان پیگیری می‌شود، البته مسائلی از جمله امنیت، مباره با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی و تجاری، مبارزه با مواد مخدر، امنیت مرزها و صیانت از زبان فارسی و غیره نیز در دستور کار ما است و در بخش قابل توجهی از این مسایل همکاری خوبی در حال انجام است و امیدواریم مساله آب هم در یک فضای صمیمی محقق شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا