آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاست

محمد محقق:

كجران به خون نشسته‌ام سلام/ جنگ کجران «بازی کثیف» انتخاباتی است

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی با نشر پیامی طولانی در صفحه‌اش، نسبت به جنگ و ناامنی در کجران واکنش نشان داده و حکومت را متهم کرده است که در این جنگ « بازی کثیف » انتخاباتی راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق در این پیام با طرح چند سوال، برخورد حکومت را با مسئله جنگ در کجران دایکندی زیر سوال برده و این پرسش را مطرح ساخته که حکومت می‌خواهد با ناامن ساختن این منطقه امتیاز انتخاباتی بگیرد.

محقق نوشته:دشمن دراين جنگ نا برابر علاوه بر انواع سلاح‌هاى پيشرفته خفيف ونيمه ثقيل از شش عراده تانک نيز عليه مردم وخطوط دفاعى اين منطقه استفاده كرده است اما عكس‌العمل حكومت تا هنوز فقط گشت‌ها ومانورهاى هوايى بوده وحتى يک مورد هم حملات هوايى عليه مهاجمين انجام نشده و هيج نيرويى به كمک كجران اعزام نشده، اين در حاليست كه به خاطر تصفيه حساب‌هاى داخلى وتقويت كمپاين انتخاباتی پيش از وقت اشرف غنى در ولسوالى اشترلى چندين هفته است كه جنگ جناحى از طرف حكومت عليه مخالفين سياسى دوام دارد.

به باور محقق معماى حمله طالبان به كجران وعدم حمايت حكومت چندين سئوال را ايجاد می‌كند

(١) آيا حكومت توان دفاعى را از دست داده وقادر به دفاع از كجران نيست؟ كه قطعاً اينطور نيست زيرا در برخى از ولايات ديگر كه مورد علاقه جناب غنى هست مهاجمين را از زمين وهوا به شدت سركوب می‌كند.

(٢) آياحكومت می‌خواهد پيش از انتخابات كجران را به دليل وابستگى سياسى شان از معادله انتخابات حذف كند؟

(٣) آيا حكومت می‌خواهد در يک بازى ننگين قبل از انتخابات از آن مردم بيعت بگيرد كه در صورتى بشما كمک می‌شود كه تعهد كنيد تا راى تان را به تيم غنى بدهيد درغير اين صورت پايمال می‌شويد چنانكه اين پيشنهاد را در بعضى ولايات شمال و مركزى نيز به مردم كردند كه عدم حمايت و سقوط ولسوالى قوش‌تپه در ولايت جوزجان در همين راستا و وابستگى آن مردم به جنبش و جنرال دوستم تفسير شده است.

(٤) آيا طالبان جديداً به سال‌هاى دهه ٧٠ باز گشته و نزاع شيعه وسنى را داغ می‌كنند تا بر بعضى جهت ها فشار وارد كند كه اگر از ما حمايت نكنيد ويا به ما نپيونديد با شيعه می‌جنگيم واز كجران بحيث ناخن افگار استفاده می‌كنند.

(٥) آيا طالبان می‌خواهد اقليت قومى ومذهبى بلوچ را از صحنه معادلات افغانستان حذف و نابود كند زيرا در غير اين حالت نه باگرفتن كجران حكومت غنى سقوط می‌كند ونه باحفظ كجران خطرات بطور كل دفع می‌شود.

محقق پس از طرح این سوال‌ها در ادامه گفته: از حكومت می‌خواهم كه اين بازى‌هاى كثيف را كنار گذاشته به طور عاجل كجران را كمک نمايد كه بيش از اين ندانم كاری‌ها غير قابل تحمل است.

او از طالبان نیز خواسته که جنگ قومی و مذهبی را در کجران متوقف کنند و همچنان به ملل متحد و نیروهای خارجی در افغانستان هشدار داده که جلو این فاجعه انسانی را بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا