آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

لویه جرگه؛ نقشه راه هیئت مذاکره کننده!

در نقشه راه ” Road Map” صلح که توسط لویه جرگه به دولت جمهوری اسلامی افغانستان بخصوص هیئت مذاکره کننده صلح پیشنهاد شده، یکی از موارد مهم حقوق اساسی زنان است.

لویه جرگه مشورتی صلح در یکی از حساس‌ترین شرایط و در عین زمان، دشوارترین اوضاع سیاسی و امنیتی تدویر شد‌. همانگونه که از آن پیدا است این لویه جرگه مشورتی بود، فیصله‌های آن لازم‌الاجرا نیست. لویه‌ جرگه در تاریخ معاصر افغانستان از بدو ایجاد کشوری به نام افغانستان نقش برجسته و مهمی در بزرگترین رخدادهای کشور ایفا کرده‌ است. لویه جرگه بلندترین مرجع تصمیم‌گیری است، یکی از صلاحیت‌های مهم لویه جرگه تعدیل قانون اساسی است. فراموش نکنیم که قانون اساسی موجود جمهوری اسلامی افغانستان که فصل دوم آن و مواد فراوانی آن را در مذاکرات صلح میان افغان‌ها خطوط سرخ می‌خوانیم، از لویه جرگه قانون اساسی بیرون شده است. هرچند قانون اساسی موجود نیازمند تعدیل و بازنگری است و نواقص در آن به وضاحت دیده می‌شود، اما یکی از بهترین قانون‌های اساسی در تاریخ کشور است.
لویه جرگه مشورتی صلح که اخیراً در کابل برگزار شد، اعضا و اکثر کمیته‌ها به حفظ قانون اساسی تاکید کرده‌اند که در قانون اساسی نوعیت نظام جمهوری است و لویه جرگه به هیئت مذاکره کننده صلح یکی از مواردی که تاکید کرده‌اند حفظ نظام موجود یعنی «جمهوریت» است. در نقشه راه ” Road Map” صلح که توسط لویه جرگه به دولت جمهوری اسلامی افغانستان بخصوص هیئت مذاکره کننده صلح پیشنهاد شده، یکی از موارد مهم حقوق اساسی زنان است.
لویه جرگه مشورتی صلح به دولت جمهوری اسلامی افغانستان، شورای عالی مصالحه ملی، هیئت مذاکره کننده صلح میان‌ افغان‌ها، گروه طالبان، جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا گوش زد می‌کند که حقوق اساسی زنان نباید مورد دستخوش قرار گیرد. این تلنگر به تمام طرف‌های جنگ و صلح و همه‌ کشورها در تحولات و قضایای افغانستان است که افغانستان به عقب برنمی‌گردد. همه باید خودشان را با تغییرات و تحولات ملموس و قابل توجه به میان آمده و شرایطی که حکمفرما است عیار کنند و خیالِ نادیده گرفتن حقوق، جایگاه، واقعیت‌ها و نقش زنان را به سر نپرورانند.
لویه جرگه مشورتی صلح به جامعه جهانی، نهادهای بین‌المللی به خصوص ایالات متحده امریکا پیشنهاد می‌کند که برای به موفقیت رساندن پروسه صلح متعهد باشند‌. نقش جامعه جهانی، نهادهای بین‌المللی، کشورهای دخیل در قضایای افغانستان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. تعهد آنان برای به موفقیت رسیدن پروسه کارساز و مفید خوانده می‌شود.
در لویه جرگه مشورتی صلح پیامی واضح و روشن به طرف‌های جنگ داده شد که اگر نمایندگان رهایی زندانیان طالبان را تایید می‌کنند، خواستار رهایی زندانیان نیروهای امنیتی-دفاعی کشور استند. قدرشناسی و نکوداشت از رشارت‌ها و جانفشانی‌های نیروهای امنیتی-دفاعی هرگز فراموش مردم و تاریخ نسل‌های آینده نمی‌شود. یکی از نکات مهم و برجسته دیگر در فیصله لویه جرگه مشورتی صلح که در نقشه راه صلح تسهیل کننده است رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در مطابقت به قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور است. شورای عالی مصالحه ملی چه در ترکیب هیئت مذاکره کننده صلح و هیئت مذاکره در جریان گفت‌وگوها باید این موضوع را جدی لحاظ نموده و از آن دفاع نمایند.

نویسنده

کریستال بیات

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا