آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتبصرهتحلیلمنطقه

مبارزه با مواد‌مخدر؛ از عدم‌کشت تا نابودی انبارها

خبرگزاری دید: در بین کشورهای همجوار از جمله ایران درباره تداوم قاچاق مواد مخدر از افغانستان گزارش می دهند. طبق دیدگاه کارشناسان، این مورد ناشی از تداوم کشت نیست بلکه به دلیل وجود انبارهای تریاک در افغانستان است که احتمالا تا پایان یافتن حجم موجود در این انبارها ادامه خواهد داشت.

مبارزه با مواد‌مخدر؛ از عدم‌کشت تا نابودی انبارها

با روی کار آمدن حکومت طا-لبان، رهبر طا-لبان طی حکمی هر گونه کشت و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد. بر همین اساس طبق آمار مراکز بین المللی از جمله UNODC که یک نهاد مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل است، کاهش ۸۰ درصدی کشت مواد مخدر در افغانستان گزارش شده است.

در این بین کشورهای همجوار از جمله ایران درباره تداوم قاچاق مواد مخدر از افغانستان گزارش می دهند. طبق دیدگاه کارشناسان، این مورد ناشی از تداوم کشت نیست بلکه به دلیل وجود انبارهای تریاک در افغانستان است که احتمالا تا پایان یافتن حجم موجود در این انبارها ادامه خواهد داشت.

در نشست دوحه ۳، با اصرار حکومت طا-لبان، یکی از دستور کارهای نشست، چگونگی کمک به دولت افغانستان برای تداوم این سیاست بود. حکومت طا-لبان در این نشست از جامعه جهانی خواست تا این کشور را در مبارزه با کشت مواد مخدر کمک کند. خشنودی ذبیح الله مجاهد از استقبال اعضای نشست درباره نتایج مبارزه با کشت مواد مخدر حکایت از بازخورد نمایندگان کشورها به این امر دارد.

چند روزی از نشست دوحه نمی گذرد که اولین سیگنال مثبت از سوی جامعه جهانی در این باره دیده شد. طبق خبرهای منتشر شده، کشور ژاپن برای کمک به کشاورزان متضرر شده ناشی از منع کشت خشخاش، درمان معتادان و ادغام معتادان در جامعه، ۱۰ میلیون دلار کمک می‌کند. سفارت ژاپن با انتشار پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که این مقدار پول در اختیار دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد موسوم UNODC قرار می‌گیرد. قرار است این بودجه در بدخشان، هلمند و قندهار مصرف شود.

انتظار می رود که این اقدام ژاپن آغاز یک روند باشد و دیگر کشورها و سازمان ها هم در این زمینه ورود کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا