آخرین اخبارافغانستانزنانفرهنگ و هنر

مستند «نان و گل‌های سرخ» در باره افغانستان در کن به نمایش در آمد

خبرگزاری دید: مستند «نان و گل‌های سرخ» فیلمی از صحرا مانی در باره افغانستان پس از حاکمیت مجدد طا-لبان در جشنواره کن به نمایش در آمد.



به نقل از یورونیوز، این مستند درباره زندگی روزمره سه زن افغانستانی با حمایت مالی جنیفر لارنس بازیگر امریکایی و جاستین سیاروکی، توسط دوربین‌های مخفی فیلمبرداری شده‌ است.

پس از سقوط کابل و خروج نیروهای امریکایی و بازگشت طا-لبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، جنیفر لارنس بازیگر امریکایی و جاستین سیاروکی تهیه‌کننده، برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان فیلمی را درباره‌ی این وقایع تولید کردند.

بدین ترتیب تصمیم گرفته شد تا پلتفرم این فیلم را به یک فیلمساز افغانستانی بدهند. در نهایت صحرا مانی کارگردان افغانستانی که پیشتر مستند « هزاران زن چون من » را در سال ۲۰۱۹ در کارنامه‌اش داشت برای این کار انتخاب شد. این مستند به تلاش یک زن ۲۳ ساله که قربانی آزار جنسی بوده‌ است برای اعمال عدالت اشاره دارد.

صحرا مانی مستند ساز افغانستانی زاده‌ مزار شریف که «نان و گل‌های سرخ» را کارگردانی کرده‌ است، در اولین نمایش این مستند در روز یکشنبه گفت: «این فیلم  حامل پیامی از سوی زنان افغانستان است؛ لطفا صدای آن‌ها باشید، آن‌هایی که بیصدا هستند».

اوپیشتر در مصاحبه‌ای با وبسایت جشنواره کن گفته‌ بود:«حالا که زنان دیگر نمی‌توانند بدون حجاب از خانه بیرون بروند، فکر کردم باید داستان‌هایشان را تعریف کنیم».

مانی که در حال حاضر در فرانسه زندگی می‌کند، از اولویت امنیت گروه‌های فیلمبرداری و افراد حاضر در این فیلم گفت. فیلمبرداری این مستند به صورت کاملاً مخفیانه صورت گرفته‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا