اسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهترجمه

مس عینک؛ امیدی برای طالبان، تجارتی برای چین

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: حکومت موقت در افغانستان به این پروژه معدنی امید بسته است که اثرات تقویت کننده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به همراه دارد، اما برای چین، این پروژه به جای این‌که یک امر مهم در سطح راهبرد ملی باشد، چیزی جز یک فعالیت تجاری نیست.

پس از ۱۶ سال تاخیر به دلیل جنگ، مراسم کلنگ‌زنی دومین معدن بزرگ مس جهان روز چهارشنبه(۴ اسد) بین چین و افغانستان برگزار شد.

شرکت دولتی گروه متالورژیکال چین (ام‌سی‌سی) ساخت و ساز جاده ۲۵ کیلومتری (۱۵.۵ مایلی) را به معدن مس عینک، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر دست‌نخورده مس در مرکز ولایت لوگر افغانستان آغاز کرد.
ژائو ژینگ، سفیر چین در کابل، در این مراسم به مقامات طالبان گفت که ساخت این جاده یک “گام مهم” است.
وقتی ام‌سی‌سی در ۲۰۰۷ حقوق ۳۰ ساله توسعه مس عینک را به دست آورد، کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی‌ها که بر شرکت‌های دولتی چین نظارت دارد، از آن به‌عنوان تلاش موفقیت‌آمیز “برای کاهش کمبود منابع مس در چین، افزایش ذحایر منابع راهبردی و تقویت نفوذ چین در صنعت بین‌المللی معدن” استقبال کرد.
بر اساس قرارداد سرمایه‌گذاری ۴.۲ میلیارد دالری که در سال ۲۰۱۸ امضا شد، پروژه ساخت و ساز پنج ساله همچنین شامل یک نیروگاه و یک ایستگاه پمپاژ آب و همچنین سایر امکانات عمومی مانند مکتب‌ها، شفاخانه‌ها، مساجد و مسکن خواهد بود.
در آن زمان، انتظار می‌رفت این قرارداد ۱۰ هزار شغل ایجاد و سالانه ۱.۲ میلیارد دالر که حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را دربرمی‌گرفت، بازدهی داشته باشد.
با این حال، این پروژه به دلیل مشکلاتی مانند وضعیت امنیتی و اختلافات بین ام‌سی‌سی و دولت قبلی افغانستان تحت حمایت امریکا، با تاخیر مواجه شد.
اکنون کارشناسان می‌گویند که نوسانات قیمت جهانی مس و نگرانی در مورد میراث فرهنگی بر عدم اطمینان در مورد این پروژه افزوده است.
باستان شناسان نگران هستند که این پروژه سکونت‌گاه باستانی را که از آن بیش از ۴۰۰ تصویر از بودا، گنبدهای بودایی و صومعه‌ها یافت شده است، ویران کند.
ژو یونگ بایوئو، رییس مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو، می‌گوید که این پروژه “تا شروع ساخت و ساز واقعی راه درازی در پیش دارد”.
وی افزود: “این بدان معنا نیست که پروژه مس عینک بدون مشکل پیش خواهد رفت، به‌ویژه با توجه به نبود زیرساخت‌های مرتبط مانند برق و آب و همچنین نامشخص بودن فضای سرمایه‌گذاری در کشوری که فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک بهبود یابد.”
با این حال، از دید وی این پروژه برای حکومت طالبان “اهمیت بیشتری” خواهد داشت، زیرا آن‌ها به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تقویت اقتصاد جنگ‌زده است.
ژو: “حکومت موقت در افغانستان به این پروژه معدنی امید بسته است که اثرات تقویت کننده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به همراه دارد، اما برای چین، این پروژه به جای این‌که یک امر مهم در سطح راهبرد ملی باشد، چیزی جز یک فعالیت تجاری نیست.”
در مراسم چهارشنبه، لی کان، معاون وزیر فرهنگ چین که در راس هیئتی در افغانستان حضور داشت، گفت که منطقه مس عینک “ارزش ویژه‌ای برای گردشگری، صنایع دستی، توسعه فرهنگی و جاده باستانی ابریشم دارد”.
وی گفت: “من معتقدم که همکاری‌های فرهنگی بین افغانستان و چین می‌تواند فرهنگ جهانی را ارتقا دهد و روابط بین دو کشور را تقویت کند.”

نویسنده: لورا ژو

منبع: SCMP – ساوت چاینا مورنینگ پست

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا