دسته بندی نشده

مشاور وزارت خارجه : روابط ما و کشورهای منطقه استوار بر منافع مشترک است

خبرگزاری دید: مشاور وزیر خارجه طا-لبان می گوید پیام ما از عدم اشتراک در نشست دوحه برای برگزار کنندگان آن این بود؛ “کابل خواهان تعامل است، اما نه به قیمت استقلال و ارزش‌های افغانستان.” وی گفته است؛ این نشست نشان داد روابط دوجانبه کشورهای منطقه با حکومت سرپرست یک واقعیت مبتنی بر منافع متقابل است و هیچکس نمی‌تواند روابط فزاینده منطقه و نیروهای بین‌المللی را با ما مدیریت کند.

ذاکر جلالی، مشاور وزیر خارجه حکومت سرپرست در صفحه ایکس خود نوشت پیام روشن عدم مشارکت کابل در نشست دوحه به برگزارکنندگان آن این بود که کابل خواهان تعامل است، اما نه به قیمت استقلال، عزت و ارزش‌های افغانستان.

وی افزود: این نشست نشان داد روابط دوجانبه کشورهای منطقه با امارت اسلامی طا-لبان یک واقعیت مبتنی بر منافع متقابل است و هیچکس نمی‌تواند روابط فزاینده منطقه و نیروهای بین‌المللی را با امارت مدیریت کند.

جلالی با تأکید بر اینکه نظر کابل در مورد انتصاب و نقش نماینده ویژه قابل چشم‌پوشی نیست، تصریح کرد: عملاً نشان داده شد که دوران قدیم به پایان رسیده و صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد افغانستان فقط متعلق به افغان‌ها و نظام افغانستان است.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری خود پس از پایان نشست دو روزه دوحه گفت برای انتصاب نماینده ویژه، به مشورت و رایزنی بیشتر نیاز است و به این دلیل این امر را به بعد موکول کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در هشتم ماه جدی سال جاری قطعنامه‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و سران طالبان و تعیین یک نماینده ویژه برای افغانستان تصویب کرده بود.

مقامات حکومت سرپرست بارها ضمن مخالفت با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل تأکید کرده بودند که کشورهای منطقه برای تعامل مثبت با افغانستان رایزنی‌های منطقه‌ای را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا