آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

پایان نمایشگاه خیابانی کتاب؛

مطالعه نیاز اساسی جامعه است/ حضور زنان کم‌رنگ بود

خبرگزاری دید: مسئولان کانون فرهنگی فیضانی که به مناسبت هفته جهانی کتاب نمایشگاه خیابانی سه روزه کتاب را در‌کابل برگزار‌ کردند، می‌گویند که اشتراک زنان در این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته کم‌رنگ بود.

مطالعه نیاز اساسی جامعه است/ حضور زنان کم‌رنگ بود

خلیل الله ناصری مسئول مطبوعاتی کانون فرهنگی فیضانی روز سه شنبه (۲۴ جوزا) در پایان نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب در کابل، به خبرگزاری دید، گفت: نمایشگاه خیابانی کتاب به مدت سه روز با استقبال گرم جوانان مواجه شده است.
ناصری گفت: به اساس آمار‌های ارایه شده در کشور‌های متمدن، جوانان‌شان حد اقل سالانه ۷۰ اثر علمی را مطالعه می‌کنند اما در کشور ما چنین چیزی رایج نشده است، متاسفانه جوانان ما سالانه ۱۰ کتاب را هم مطالعه نمی‌کنند.
مسئول مطبوعاتی کانون فرهنگی فیضانی ابراز امیدواری می‌کند که با برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و تشویق جوانان بتوانیم فرهنگ مطالعه را میان جوانان نهادینه کرده و جوانان ما نیز مثل دیگران بتوانند سالانه بیش از ۱۰۰ اثر علمی را مطالعه کنند.


این نمایشگاه کتاب در حالی در کشور برگزار می‌شود که دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است و صدها هزار دختر از آموزش محروم اند.
به گفته ناصری، نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب آن‌چنانی که توقع می‌رفت استقبال نشد اما نظر به شرایط موجود کشور رضایت‌بخش بود اثر‌های مختلف در این نمایشگاه بین جوانان رد و بدل شد.
ناصری از نهادی‌های مربوط و جوانان کشور خواست که در قسمت ترویج فرهنگ مطالعه سعی و تلاش همیشگی داشته باشند و جوانانی را که در قسمت مطالعه کم توجهی دارند ترغیب به مطالعه کنند.

شماری از جوانان که از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند می‌گویند برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای انگیزه دادن به به مردم برای خرید کتاب و مطالعه موثر است.
حلیم ضیایی از اشتراک کنندگان این نمایشگاه گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌ها انگیزه خوب است تا جوانان به مطالعه رجوع کنند.
این باشنده کابل باورمند است که جامعه بدون کتاب و مطالعه یک جامعه مرده بوده، نمی‌تواند استقلال سیاسی و اقتصادی خویش را به‌ دست آورد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که در آن میزان مطالعه سرانه به دلیل بی‌سواد بودن درصد زیادی از جمعیت به شدت پایین است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا