آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانجهانحقوق بشرحکومتزنانکودکانمنطقهمهاجرت

مقامات خیبر پختونخوا با اخراج مهاجرین قانونی افغانستان از پاکستان مخالفت کردند

خبرگزاری دید: همزمان با اوج گرفتن انتقادات نسبت به اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان سخنگوی دولت ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت که پناهجویان افغانستان دارای مدارک نباید از پاکستان اخراج شوند.

به نقل از ایراف؛ محمد علی سیف سخنگوی ایالت خیبرپختونخوا در مصاحبه‌ای با روزنامه پاکستانی دان گفت: «در مرحله نخست اخراج پناهجویان افغانستان، وظیفه آن‌ها شناسایی و اخراج پناهجویان بدون سند از این ایالت بود. در این تمامی افغانستانی های بدون سند از خیبر پختونخوا اخراج و به افغانستان بازگشتند.»

به گفتۀ او اخراج این پناهجویان قابل توجیه بود اما اکنون اخراج و یا بدرفتاری با پناهجویان افغانستان که سند قانونی دارند، قابل توجیه هم نیست و نباید به اجرا گذاشته شود.

گفتنی است مدارک پناهجویان قانونی افغانستانی در پاکستان به دو دسته کارت‌های ACC و POR تقسیم می‌شوند. ACC به معنای سند شناسنامه این پناهجویان است که روند توزیع آن بر اساس توافق حکومت پیشین کشور با پاکستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. POR نیز به سندی گفته می‌شود که ثبت بودن پناهجویان نزد حکومت پاکستان را ثابت می‌کند. این سند بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در میان پناهجویان افغانستان توزیع شد.

به نظر می‌رسد در طرح جدید اخراج مهاجرین افغانستان از پاکستان، اعتبار شناسنامه پناهجویان یا ACC از سوی حکومت پاکستان لغو شده است. میر احمد روفی رئیس شورای مهاجرین افغانستان در پاکستان گفته بود: «مرحله دوم اخراج مربوط کارت های ACC است یعنی کارت های که دولت پاکستان توزیع کرده و آنرا ملغی قرار داد. منتظر استیم که اگر در مرحله سوم این موضوع مطرح شود. البته UNHCR و دولت پاکستان باید در این مورد تفاهم کنند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا