آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحکومتسیاستصحت

ممنوعیت مواد مخدر؛ موفقیت بی‌سابقه یا شکست اجتناب‌ناپذیر؟

خبرگزاری دید: اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) می‌گوید: با نگاه دقیق‌تر به ممنوعیت کشت مواد مخدر و مواردی که قبل از آن وجود داشت، در رابطه به دستاورد ظاهری طا-لبان تردیدی به‌وجود می‌آید.

سیگار در بیانیه‌ای می‌گوید که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به تاریخ ۳ اپریل ۲۰۲۲، فرمانی را صادر کرد که تولید، فروش، پروسس و مصرف انواع مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد.
بیانیه می‌گوید: این ممنوعیت، تا کنون، به طور چشم‌گیر کشت خشخاش را کاهش داده است و این پرسش را مطرح می‌کند که در جایی که ایالات متحده و شرکایش به‌رغم صرف حدود ۹ میلیارد دالر در ۲۰ سال شکست خوردند، چگونه طالبان و شرکایش در مبارزه با مواد مخدر موفق شدند.
سیگار خاطرنشان می‌کند که با نگاهی دقیق‌تر به ممنوعیت فعلی و مواردی که قبل از آن وجود داشت، تردیدی در مورد پایداری بلندمدت این دستاورد ظاهری به‌میان می‌آید.
این اداره می‌افزاید که تجارت تریاک بدون وقفه در افغانستان ادامه دارد، عمدتاً به این دلیل که کشاورزان اجازه داشتند مقادیر قابل توجهی از موجودی را قبل از اجرایی شدن ممنوعیت، ذخیره کنند. به‌علاوه، بخش‌های خاصی از کشور در برابر این ممنوعیت مقاومت کردند و فشارهای اقتصادی و سیاسی نیز در حال افزایش است، زیرا کسانی که به کشت تریاک وابسته هستند بدون دریافت گزینه جایگزین و حمایت به حال خودشان رها شده‌اند.
سیگار در ادامه این ایده را مطرح کرده است که کنار هم قرار دادن کاهش شدید کشت و بازار مستمر و پررونق تریاک با قیمت‌های بالاتر، درک این ممنوعیت را برای افغانستان و جهان پیچیده می‌کند.
این اداره امریکا در ادامه تصریح کرده است که پس از دو سال و نیم اجرای قانون و کاهش شدید کشت تریاک، افغانستان همچنان از نظر اقتصادی به تریاک وابسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا