آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانتحلیلترجمه

ناامنی؛ پاکستان دوباره با کابل وارد تعامل می‌شود

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: منابع مطلع فاش کردند که پاکستان تلاش‌های دیپلماتیک جدیدی را برای متقاعد کردن حکومت موقت طا-لبان افغانستان برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی آغاز خواهد کرد. این تحولات بخشی از طرح جدیدی است که توسط رهبری ملکی و نظامی پاکستان تصویب شده است.

کمیته مرکزی برنامه اقدام ملی (NAP) پاکستان روز شنبه از آغاز عملیات نظامی جدید با نام رمز “عملیات عزم استحکام” برای ریشه‌کنی تروریزم و ​​افراط‌گرایی خبر داد.

این منابع گفتند که عملیات جدید دارای دو هدف است – به وضعیت امنیت داخلی و همچنین تهدید خارجی ناشی از افغانستان رسیدگی می‌کند.

به عبارت دیگر، تحرکات و مبارزات مبتنی بر اطلاعات علیه گروه‌های تروریستی تشدید می‌شود و همزمان تلاش دیپلماتیک جدیدی برای خنثی کردن تهدیدهای ناشی از افغانستان آغاز می‌شود.

از زمان بازگشت طا-لبان به قدرت در ۲۰۲۱، تعداد حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است که اسلام‌آباد را بسیار ناامید کرده است.

در پنج ماه اول امسال حملات تروریستی افزایش ۸۵ درصدی داشته که مقامات پاکستان را وادار کرد تا عملیات جدیدی را علیه گروه‌های شبه‌نظامی آغاز کنند.

منابع افزوده‌اند که بر اساس طرح جدید، پاکستان بار دیگر به حکومت کابل نزدیک خواهد شد و به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا به وعده‌های خود در ریشه‌کنی پناهگاه‌های تروریستی عمل کند.

آن‌ها افزودند که پاکستان همچنین از چین برای متقاعد کردن طا-لبان افغانستان کمک خواهد گرفت تا استراتژیش را در مورد تحریک طالبان پاکستان (TTP) بازنگری کند.

به‌رغم روابط تاریخی پاکستان با طا-لبان، چین ظاهراً از نفوذ بیشتری بر این گروه برخوردار است.

این منابع گفته‌اند که چین از امنیت در پاکستان نفع می‌برد زیرا افزایش حملات تروریستی سرمایه‌گذاری پکن را با مشکل مواجه کرده است.

یک وزیر بلندپایه چین در سفر اخیرش به پاکستان علناً هشدار داد که حملات به اتباع چینایی در پاکستان اعتماد سرمایه‌گذاران چینایی را متزلزل کرده است.

این وزیر سرمایه‌گذاری‌های آینده چین را با بهبود امنیت و محیط تجاری پاکستان مرتبط دانسته است.

یک روز پس از بیانیه صریح وی، رهبران ملکی و نظامی پاکستان آغاز عملیات نظامی جدید علیه گروه‌های تروریستی را تایید کردند.

نگرانی‌های شدید چین در مورد وضعیت امنیتی، از عوامل اصلی بود که پاکستان را وادار کرد تا این اقدام جدید ضد تروریزم را راه‌اندازی کند.

در همین حال، پاکستان معتقد است که منبع اصلی افزایش حملات تروریستی از مخفی‌گاه‌های تحریک طا-لبان پاکستان در آن سوی مرز نشات می‌گیرد.

روز جمعه، پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) گفت که از بین بردن تروریزم در داخل و از افغانستان همچنان بالاترین اولویت جامعه بین‌المللی، همسایگان و خود افغانستان است.

منیر اکرم، نماینده دایم پاکستان در سازمان ملل، گفت که به‌رغم پیشرفت‌هایی که حکومت موقت افغانستان در مبارزه با داعش-خراسان داشته است، اما چندین گروه تروریستی دیگر از جمله القاعده، تحریک طا-لبان پاکستان، جنبش ترکستان شرقی و سایرین به فعالیت خود در افغانستان ادامه می‌دهند.

نویسنده: کامران یوسف

منبع: اکسپرس تریبون – Express Tribune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا