آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

نامه دیدبان حقوق بشر به سازمان ملل: حقوق زنان افغانستان قابل مذاکره نیست

خبرگزاری دید: در آستانه برگزاری نشست سوم دوحه درباره افغانستان، سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای به سازمان ملل بر تامین، تضمین و تحقق حقوق زنان و مشارکت معنادار جامعه مدنی افغانستان در این نشست شد.

نامه دیدبان حقوق بشر به سازمان ملل: حقوق زنان افغانستان قابل مذاکره نیست

دیدبان حقوق بشر خطاب به سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهای عضو این سازمان با اشاره به این‌که این نامه را نوشته تا به بحث در مورد رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال افغانستان ادامه دهد، گفته است:  با گذشت بیش از یک سال از اولین نشست دوحه، نگرانی شدیدی وجود دارد که جامعه جهانی عزم لازم برای دفاع و حمایت از حقوق بشری زنان و دختران افغانستان را ندارد.
در نامه آمده است: نشست آتی دوحه برای سازمان ملل متحد، شورای امنیت و جامعه بین‌المللی لحظه حساسی است تا حول یک پیام کلیدی هماهنگ شوند؛ این‌که حقوق زنان و دختران افغانستان قابل مذاکره نیست.
بر بنیاد این نامه، موفقیت رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال افغانستان و اعتبار روند دوحه را نباید بر اساس این‌که آیا طالبان می‌خواهند در آن شرکت کنند، سنجید، بلکه باید با این موضوع سنجیده شود که آیا سازمان ملل و کشورهای عضو می‌توانند به طور معنادار حول یک طرح شفاف، واضح و غیرقابل مذاکره درباره مجموعه‌ای از اصول حمایت از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و مشارکت آن‌ها متحد شوند.
در این نامه نوشته شده است: ما از شما می‌خواهیم که هیچ یک از شرط‌های اعلام شده طالبان را برای مشارکت در روند دوحه که حفاظت از حقوق بشر زنان یا مشارکت کامل، قوی و منظم جامعه مدنی افغانستان را در هرگونه تصمیم‌گیری درباره آینده کشورشان تضعیف می‌کند، تسلیم نشوید.
دیدبان حقوق بشر از سازمان ملل خواسته موارد زیر را تضمین کند:

  • حقوق زنان باید موضوع اصلی بحث در دوحه باشد؛
  • مشارکت اصولی مستلزم تمرکز بر حقوق بشر و پاسخگویی است؛
  • جامعه جهانی باید خواست واضح و یکپارچه خود را از طالبان برای لغو سریع همه سیاست‌ها و اقداماتی که زنان و دختران را از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محدود می‌کند، تکرار کند؛
  • مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر برای مشروعیت جلسات دوحه ضروری است؛
  • نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان که قرار است تعیین شود، باید صدای اصولی جامعه جهانی باشد.
    گفتنی است که نشست سوم دوحه قرار است به تاریخ ۳۰ جون تا اول جولای به میزبانی سازمان ملل برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا