آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتخانوادهگزارش

ناپدید شدن حبیبی و تقلای امریکا برای بازگرداندن او به خانه

خبرگزاری دید: با گذشت ۲ سال از ناپدیدشدن محمود شاه حبیبی، شهروند امریکایی، خانواده او خواستار آزادی فوری وی شد.

پس از انکار زندانی بودن حبیبی نزد طالبان، برای اولین بار، وزارت خارجه امریکا به طور شفاهی با روایت طالبان مبنی بر این‌که تنها دو شهروند امریکایی در بازداشت آن‌ها هستند، مخالفت کرد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفته است که گلزمن و کوربت “به اشتباه بازداشت” شده‌اند، در حالی که حبیبی “به ناحق بازداشت شده است.”
میلر توضیح داده است: ما نمی‌توانیم تصمیم اشتباهی بگیریم زیرا به انواع خاصی از اطلاعات دسترسی نداریم یا وضعیت نامشخص است.
در ۱۰ اگست، اف‌بی‌آی نیز بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر این‌که آن‌ها نیز “به دنبال اطلاعات در مورد ناپدید شدن” حبیبی هستند.
احمد شاه حبیبی، برادر محمود حبیبی به فاکس نیوز گفته است که محمود در اگست ۲۰۲۲ برای کار به افغانستان سفر کرد، زیرا طالبان از افغانستانی‌ها برای بازگشت به کشور و کار برای آینده افغانستان استقبال کرده بودند.
اما استقبال کوتاه‌مدت بود. در ۱۰ اگست، استخبارات طالبان حبیبی و ۲۹ نفر از همکارانش را دستگیر کرد و از آن‌ها پرسیده است که آیا اطلاعاتی در مورد حمله پهپادی ۳۰ جولای در کابل که منجر به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر ارشد القاعده شد، دارند یا خیر؟
همه این افراد به جز ۲ نفر بعداً آزاد شدند.
احمد قاطعانه دست داشتن برادرش را در حمله به ظواهری رد می‌کند.
او معتقد است که طالبان برادرش را به این دلیل بازداشت کرده که محمود معاون وزیر اداره هوانوردی ملکی در دولت سابق افغانستان بوده و نیز شهروند امریکایی است.
از آنجایی که طالبان به طور علنی بازداشت محمود را تایید نمی‌کنند، او اجازه ندارد با خانواده تماس بگیرد یا از دیپلمات‌های بین‌المللی گواهی سلامت دریافت کند.
احمد افزوده که افرادی در داخل افغانستان به خانواده او گفتند که محمود زنده است، اما او از ارائه جزئیات بیشتر در مورد منبع این اطلاعات خودداری کرد.
احمد گفته است: ما نگران هستیم. من در مورد وضعیت فعلی یا وضعیت او مطمئن نیستم.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان تایید کرده که تنها ۲ امریکایی در زندان آن‌ها است و از وجود محمود حبیبی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
مجاهد خاطرنشان کرد که طالبان “در امریکا نیز زندانی دارند، زندانی در گوانتانامو دارند. ما باید در ازای آن‌ها زندانیان خود را آزاد کنیم.
سه تن از رهبران بلندپایه طالبان که نام‌شان فاش نشده است، در ماه جولای به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند که در نظر دارند سه زندانی امریکایی را که در افغانستان نگهداری می‌شوند در عوض محمد رحیم، زندانی در گوانتانامو و دو افغان متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌های امریکا، معامله کنند.
در ماه اگست، دو مقام “اظهارات قبلی خود را تغییر دادند” و ادعا کردند که تنها دو زندانی امریکایی در بازداشت هستند در حالی که مقام سوم “حبیبی را در کل” انکار کرده است.
هفته گذشته مجاهد گفته است که طالبان تنها دو امریکایی را «به دلیل نقض قوانین افغانستان در افغانستان مجرم شناخته و افزوده که کسی به نام حبیبی در زندان‌های خود ندارد».
شاهین به فاکس نیوز گفته که از پرونده حبیبی بی‌اطلاع است.
بلخی و مجاهد به پرسش‌‌ها در مورد حبیبی پاسخی نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا