آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهم

نبیل؛ باارزیابی نشست دوحه،حضورنیافتن طا-لبان را اشتباه استراتژیک خواند

خبرگزاری دید: رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید، با ارزیابی نشست دوحه، حضور نیافتن طا-لبان اشتباه استراتژیک بود همچنین عدم شرکت آنها، به معنای بی‌احترامی به جامعه جهانی و سازمان ملل دانسته می شود و حمایت بین‌المللی بیشتری را برای گروه‌های مخالف این گروه به دنبال خواهد داشت.

نبیل در برگه اکس حود با اشاره به اینکه این عدم اشتراک در نشست دوحه، معضل جدی را برای گروه طا-لبان به دنبال خواهد داشت ابراز کرد: از سویی حضور گروه حاکم در نشست دوحه به معنای حمایت از انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان هم محسوب می شد که نشان میداد به رسمیت شناختن طا-لبان نیاز به گفت‌وگو با سایر جناح‌های سیاسی افغان دارد.

او می گوید: جامعه بین‌المللی در این نشست؛ با هدف تسهیل رویکرد بین‌المللی متحد برای دستیابی به فراگیری سیاسی در افغانستان، ‏پیشنهاد انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل را داد.

با این حال، از دیدگاه رییس پیشین امنیت ملی به نظر می‌رسد طا-لبان با عدم شرکت در این کنفرانس مرتکب یک اشتباه راهبردی شده اند،‏زیرا حضور در این کنفرانس می‌توانست جایگاه سیاسی آن‌ها را در عرصه جهانی تقویت کند.

نبیل همچنین معتقد است: علاوه بر این، به نظر می‌رسد که جئوپلیتیک منطقوی/بین‌المللی نقش مهمی در شرکت نکردن طالبان داشته است.

به گفته وی، برخی از کشورهای منطقه، این ابتکار عمل را با استدلال این که به قدرت‌های غربی اجازه می‌دهد تا استراتژی آینده افغانستان را مطابق با منافع خود شکل دهند، ‏با دیده تردید نگریستند.

گفتنی است که کنفرانس دوحه در غیاب طا-لبان و جریان‌های سیاسی افغانستان طی دو روز گذشته  برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا