آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

نبیل: تنش میان کابل و اسلام‌آباد تاکتیکی است

خبرگزاری دید: رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در نظام پیشین افغانستان در مصاحبه‌ای می‌گوید که پاکستان تلاش دارد تا با افغانستان کنفدراسیون بسازد.

آقای نبیل مدعی شده که تنش‌ها میان اسلام‌آباد و کابل بیشتر تاکتیکی است و بنیاد حقیقی ندارد.

رییس پیشین امنیت ملی در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه(۲۲ قوس) با یک افغانستان انترنشنل انجام داده، افزوده است که پاکستان بر طا-لبان فشار می‌آورد که با این کشور شامل یک کنفدراسیون شوند.

کنفدراسیون اتحاد چند دولت و ایالت مستقل است که با حفظ حاکمیت خود برای نیل به اهداف مشترک، امور سیاست خارجی و دفاعی تلاش می‌کنند.

در میان سیاسیون افغانستان تنها گلبدین حکمتیار در دهه ۹۰ میلادی پس از فروپاشی دولت داکتر نجیب از ایجاد کنفدراسیون با پاکستان سخن زده بود.

هرچند مقام‌های پاکستانی علناً هرگز از ایده ایجاد کنفدراسیون با افغانستان حرف نزده‌اند، اما این کشور همواره از نزدیکی افغانستان با هند انتقاد کرده است.

با این حال، رحمت‌الله در این مصاحبه ویژه گفت: «فعلا پاکستان بر طالبان فشار وارد می‌کند که طالبان با پاکستان وارد یک کنفدراسیون شود که در بعضی موارد استقلالیت خود را داشته باشند و در بعضی موارد تابع پاکستان باشد».

او افزود: «پاکستان در ۲۰ سال منتظر چنین روزی بوده است و هیچ امکان ندارد که بر سر مسئله تحریک طا-لبان پاکستان که ساخته دست خودشان است»، از تمام سرمایه‌گذاری‌ها و نفوذ خود بگذرد.

آقای نبیل گزارش حکومت امریکا مبنی بر کاهش توانمندی القاعده در انجام حملات بر منافع این کشور را زیر سوال برد. او گفت که شبکه القاعده منابع مالی کافی، زمینه فعالیت آزادانه، فرصت سربازگیری و تربیه افراد دارد و پیروزی طا-لبان هم برای این گروه الهام بخش بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا