آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشر

نبیل: ۱۵ اگست تصویر زنده تراژدی‌ها و سقوط اخلاقی و اجتماعی ما بود

خبرگزاری دید: رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور در پیامی به مناسبت ۱۵ اگست می‌گوید این روز به ما یادآوری می‌کند که سران دولت با قوم‌گرایی، انحصارطلبی و عوام‌فریبی زمینه‌ساز سقوط نظام و تخریب ساختارهای ملی شدند. 

نبیل با نشر این پیام در سومین سالگرد سقوط جمهوریت ‏می‌گوید که یادآوری ۱۵ اگست نباید تنها به تقبیح این روز محدود شود، بلکه باید باعث فراگیری درس از ناکامی‌های ما باشد!
نبیل در مورد ۱۵ اگست نوشت: روزی که نه تنها بر حال و آیندهٔ ما تأثیری ویرانگر گذاشت، بلکه تصویری زنده از تراژدی‌های مکرر در تاریخ سرزمین ما بود. این روز یادآور سقوطی است که نتیجهٔ دهه‌ها جنگ، ناامنی، و ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی بود؛ سقوطی که نه تنها نظام، بلکه امید و آرزوهای مردم افغانستان را نیز با خاک یکسان ساخت.
به گفته وی، این روزها، ما تنها شاهد ویرانی فیزیکی نبوده‌ایم، بلکه با سقوط اخلاقی و اجتماعی و تخریب ارزش‌های معنوی مان نیز مواجه بوده‌ایم.
او افزود: پس از سال‌ها جنگ و خونریزی، وقتی که فرصتی برای بازسازی، اتحاد و ملت‌سازی پیش آمد، دوباره دچار همان اشتباهات گذشته شدیم: تفرقه، قوم‌گرایی، و اولویت دادن به منافع شخصی و گروهی بر منافع ملی.
او با طرح این پرسش‌ها که چرا همواره به این حال و روز دچار می‌شویم؟ چرا جوانان ما خود را نفرین‌شدگان مادرزاد می‌پندارند؟ چرا حتی یک بار بدون توهین، تحقیر، شکایت از دیگران و پنهان شدن در پشت نقاب و القاب قوم، مذهب، زبان و فخر فروشی به گذشته ناکام و خونین، به نقد و بررسی خود نپرداخته‌ایم؟ بیان داشت: سران دولت افغانستان نه تنها در اجرای وظایف خود کوتاهی کردند، بلکه با قوم‌گرایی، انحصارطلبی، عوامفریبی و تقسیم قدرت میان حلقات فاسد و وابسته، زمینه‌ساز سقوط نظام و تخریب ساختارهای ملی شدند.
از دید او، یادآوری ۱۵ اگست نباید تنها به تقبیح این روز محدود شود، بلکه باید فرصتی باشد برای بازاندیشی در مورد خود و ناکامی‌های خودی، مسئولیت‌های خود، و راهی که باید در پیش بگیریم.
رییس پیشین امنیت ملی با بیان این‌که اکنون زمان تکرار اشتباهات نیست، خاطرنشان کرد: مسیری تازه و روشن برای افغانستان ترسیم کنیم؛ مسیری که به ملت‌سازی، پیشرفت، و رفاه همه مردم کشور منجر شود و زخم‌های کهنه و عمیق این سرزمین را برای همیشه التیام بخشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا