آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرخانوادهزندگیسفرصحت

نجات کودکان: تغییرات آب و هوایی مردم افغانستان را از خانه‌های‌شان می‌کوچاند

خبرگزاری دید: سازمان نجات کودکان می‌گوید که تغییرات شدید آب و هوایی در شش ماه نخست ۲۰۲۴ بیشتر از سال قبل مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده است. این امر مسیر زندگی کودکان را تغییر می‌دهد.

سازمان نجات کودکان امروز سه‌شنبه(۱۶ اسد) در گزارشی اعلام کرد که حوادث شدید آب و هوایی دست‌کم ۳۸ هزار نفر را در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است.
این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
نجات کودکان تصریح کرده که حدود نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.
تجزیه و تحلیل داده‌های مرکز جابجایی داخلی (IDMC) نشان می‌دهد که جابجایی‌ها در نیمه اول سال جاری به دلیل خشک‌سالی، دمای شدید، سیل، رانش زمین، بهمن و طوفان نسبت به کل ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.
این داده‌ها نشان می‌دهد نیمی از افرادی که از خانه‌های خود در افغانستان رانده می‌شوند، کودک هستند.
افغانستان همچنین در پایان سال ۲۰۲۳ (۷۴۷ هزار و ۹۴) دارای بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان در اثر بلایای اقلیمی در میان کشورهای جهان بود.
سازمان نجات کودکان با مقصر دانستن بلایای طبیعی در جابجایی مردم، افزود: از هر هفت افغانستانی یک نفر با جابجایی طولانی‌مدت مواجه است که بیشترین تعداد در جنوب آسیا و دومین در جهان است.
افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی است، اما همچنین یکی از کشورهایی است که کم‌ترین توانایی را برای سازگاری و مقابله با تأثیرات بحران دارد.
نجات کودکان می‌گوید که کودکان ساعت‌ها پیاده‌روی می‌کنند تا از چاله‌ای که حیوانات نیز از آن استفاده می‌کنند، آب به خانه ببرند؛ امری که منجر به شیوع بیماری می‌شود.
ارشاد ملیک، رییس سازمان نجات کودکان در افغانستان، گفت: بحران آب و هوا به بحران انسانی در افغانستان بیشتر دامن می‌زند. مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان می‌کند، منابع آب را از بین می‌برد و از رفتن کودکان به مکتب جلوگیری می‌‌کند. زندگی کودکان را تغییر می‌دهد.
وی افزود که در مقایسه با افراد ۶۰ ساله، نوزادان در افغانستان ۵.۳ برابر بیشتر در طول زندگی با خشک‌سالی مواجه خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا