آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نزدیکی صلح و نبود اجماع در کابل

در حالی روی رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان تاکید می‌شود که در افغانستان هیچ گونه اجماع سیاسی وجود ندارد و به میان نیامده است. هنوز احزاب سیاسی و ریاست جمهوری در فرآیند گفت‌وگوهای صلح اختلاف نظر دارند.

آرشیف

این روزها صحبت از بستن توافق سیاسی با گروه طالبان به گونه جدی مطرح می‌شود. قرار است دور هفتم گفت‌وگوهای قطر میان نمایندگان ایالات محتده امریکا و طالبان به زودی برگزار شود. منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که دور هفتم این گفت‌وگوها به رهبری آلمانی‌ها انجام خواهد شد. درعین حال، گزارش‌هایی وجود دارد که اگر این دور از گفت‌وگوها منجر به بستن یک توافق سیاسی با گروه طالبان نشود، ممکن پروسه صلح ناکام شود.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به تازگی کابل آمد و در دیدار با رهبران حکومت و احزاب سیاسی گفت که انتظار داریم تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با طلبان به یک توافق دست یابیم. وزیر خارجه امریکا همچنان گفت که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون خواهد شد و منتظر کار عملی از جانب گروه طالبان است.
در حالی روی رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان تاکید می‌شود که در افغانستان هیچ گونه اجماع سیاسی وجود ندارد و به میان نیامده است. هنوز احزاب سیاسی و ریاست جمهوری در فرآیند گفت‌وگوهای صلح اختلاف نظر دارند. هر چند روی شکل‌گیری یک اجماع برای صلح زیاد تاکید شد، اما تاکنون این اجماع به میان نیامده است. همین طور که در کشور اجماع صلح وجود ندارد، به نظر می‌رسد در سطح کشورهای منطقه نیز چنین است. یکی از کلیدهای صلح در افغانستان اجماع منطقه‌ای است. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به کرات گفته که در باره رسیدن به صلح در افغانستان، اجماع منطقه‌ای شکل نگرفته است. وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با سیاسیون و رهبران حکومت در کابل، عازم هند شد تا با مقامات دهلی نو در خصوص صلح دیدار و رای زنی نماید.
هند، پاکستان و ایران سه کشوری محسوب می‌گردد که گفته می‌شود نوع نگاه شان به اوضاع افغانستان و پروسه صلح تاثیر گذار است. امروز پنج شنبه( شش سرطان) محمد اشرف غنی در یک سفر رسمی دو روزه عازم اسلام آباد شده است. پیشتر، رهبران نزدیک به سی جریان سیاسی به پاکستان رفته بودند و روی نقش این کشور در پروسه صلح تاکید کردند.
وزیر خارجه امریکا گفته می‌خواهیم تا دو ماه دیگر در ماه سپتمبر پروسه صلح به نتیجه برسد. از قراین و تاکید ها بر می‌آید که طالبان و امریکایی‌ها برای رسیدن توافق سیاسی نزدیک شده‌اند. وقتی صحبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدی مطرح می‌شود، می‌تواند به این معنا باشد که طالبان و امریکا به صلح نزدیک شده‌اند. در این مسئله هیچ شکی نیست که صلح از نیازهای اساسی مردم است، اما خوب است که افکار عمومی کشور و حکومت در متن این گفت‌وگوها باشد. امضای هیچ سندی میان امریکا و طالبان در غیاب کابل، منجر به پایان جنگ نخواهد شد. امریکایی‌ها بارها گفتند که حرف اول و آخر را در پروسه صلح حکومت کابل می‌زند. ولی در واقعیت دیده می‌شود که چنین نیست. صلح شتاب زده ممکن است دوام جنگ باشد. روایت آقای غنی این است که مردم صلح پایدار و با عزت می‌خواهند نه صلح گذرا و ناپایدار. شتاب امریکا نشان می‌دهد که خبری از صلح پایدار نخواهد بود. غنی به این باور است که برای رسیدن به صلح پایدار پنج سال زمان نیاز است.
روی هم رفته، حکومت و تمامی نیروها باید متوجه شتاب امریکا در پروسه صلح باشند. زیرا اگر کوتاهی و دقت کم صورت بگیرد ممکن است که توافق حاصل شده میان امریکا و طالبان برای افغانستان پیامدهای خطرناک داشته باشد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا