آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست مسکو؛ از غیبت کابل تا آمادگی احزاب سیاسی

مقامات روسیه از شمار زیادی از احزاب سیاسی خواسته است که در این نشست شرکت کند. وزارت خارجه کشور و شورای عالی صلح اعلام کرده‏اند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

روند گفت‏وگو با گروه طالبان به منظور پایان جنگ هژده ساله در افغانستان از بحث‌های غالب در سیاست افغانستان است. در این روند حرف اساسی این خواهد بود که گفت‏وگو با گروه طالبان باید از مجرای نهادی به نام دولت و حکومت انجام شود.
حامیان کابل نیز حرف و حدیث شان این است که گفت‏وگو با طالبان باید در مالکیت حکومت افغانستان باشد و از این مجرا پیش برود.
دپیلمات‌های ایالات متحده امریکا شش روز با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر گفت‏وگوهای نفس‏گیری باهم داشتند. زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا در پروسه صلح افغانستان می‏گوید که هیچ توافقی با طالبان در قطر صورت نگرفته است.
نماینده امریکا در روند صلح اعلام کرده است که این کشور طالبان را تشویق می‏کند تا با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو شود.
طالبان تا همین دم حاضر نشده است که با کابل گفت‏وگو نماید. طالبان حاضر نیست با حکومت افغانستان گفت‏وگو کند و به آن مشروعیت بخشد.
برای طالبان تنها حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد. کنفرانس بن و افغانستان پس از آن برای این گروه مشروعیت ندارد. روی همین علت حاضر نشدند با حکومت پیشین هم داخل گفت‏وگو شوند. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور طالبان را زیاد دعوت به گفت‏وگو کرده بود.
در غیابت حکومت، روند گفت‏وگو با طالبان توجیه پذیر نیست و ادامه این روند به مشروعیت و جایگاه حکومت آُسیب می‏زند.
چنانچه بارها تاکید شده است باید اجماعی برای صلح در افغانستان شکل بگیرد. این اجماع می‏تواند از آدرس دولت و مردم افغانستان با طالبان دیالوگ کند.
متاسفانه دیده می‏شود که در روند میان حکومت و احزاب سیاسی یک کشیدگی پیش آمده است. از این کشیدگی به شمول طالبان، قدرت‌های منطقه‌ای نیز می‏توانند استفاده کنند که کرده‏اند.
به طور نمونه، روسیه از رقیبان ایالات متحده امریکا خیلی دوست دارد که حکومت با احزاب سیاسی در پروسه صلح اختلاف نظر داشته باشند.
روسیه عاشق خط و خال احزاب سیاسی نیست. مسکو به هر شکلی می‏خواهد که ماموریت امریکا در افغانستان ناکام شود. بر همین اساس تلاش دارد بار دیگر زمینه گفت‏وگوی طالبان و احزاب سیاسی را در مسکو فراهم کند.
چندی پیش نیز نشستی در روسیه برگزار شد که در آن حکومت شرکت نکرد.
احزاب سیاسی این موضوع را فراموش نکنند که با زیر سوال رفتن حکومت، جریان‏‌های سیاسی نیز زیر سوال می‏روند.
بربنیاد گزارش یک رسانه غربی، قرار است به زودی مسکو میزبان نشست احزاب سیاسی و نمایند‏گان گروه طالبان باشد.
مقامات روسیه از شمار زیادی از احزاب سیاسی خواسته است که در این نشست شرکت کند. وزارت خارجه کشور و شورای عالی صلح اعلام کرده‏اند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.
به باور نویسنده، احزاب سیاسی نباید در چنین نشستی و در عدم موجودیت نمایند‏گان حکومت با طالبان دیدار و گفت‏وگو کنند. جریان‌های سیاسی با رفتن به نشست روسیه دقیقاً به باور طالبان مشروعیت می‏دهند.
از جانب دیگر، مذاکرات احزاب سیاسی با نمایندگان طالبان در روسیه به دماغ وانشگتن هم خوش نمی‏خورد. حلقات و رهبران سیاسی افغانستان نباید فراموش کنند که نشست مسکو تقابل امریکا و روسیه است. روسیه با برگزاری این گونه نشست‌ها می‏خواهد به امریکایی‌ها بگوید که این کشور در روند صلح افغانستان نقش و جایگاه خود‏ش را دارد.
به هرصورت انتظار داریم که کشیدگی موجود میان احزاب و حکومت در روند صلح برطرف شود تا کابل در این روند به طور باید و شاید ظاهر شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا