برگزیدهمنطقه

نشست مسکو؛ فرصتی برای تحقق رویای صلح

مسکو فردا میزبان نشستی با موضوع صلح در مورد افغانستان خواهد بود، در این نشست بشمول روسیه پنج کشور آسیای میانه( تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان)، چین، ایران، پاکستان و هند نیز اشتراک می‎کنند.

پیش از این، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود: در کنفرانسی که در ماه اپریل امسال در مسکو درباره افغانستان برگزار می‌شود، نماینده‌های ۱۲ کشور اشتراک خواهند کرد.

وی در مورد اشتراک گروه طالبان در این نشست خاطر نشان کرده بود: هیچ‌ نوع موافقتی در مورد اشتراک طالبان در هیچ کنفرانسی نشده، بلکه بر عکس ما به موقف مشترک بسیار خوب با دولت روسیه رسیدیم که نشست آینده به ابتکار روسیه و به اشتراک ۱۲ کشور در ماه اپریل صورت گیرد.

با توجه به سردی رابطه بین امریکا و روسیه بعد از شروع کار رییس جدید امریکا( دونالد ترامپ) عدم اشتراک امریکا در این نشست می‌تواند حدس و گمان‌های زیادی را به وجود آورد.

با آن‌که روسیه از امریکا برای اشتراک در این نشست دعوت کرده، اما قرار نیست که امریکا نماینده‌اش را در آن بفرستد.

در همین حال، در روزهای اخیر، خبر حضور شماری از جنرالان روسی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس داده شد.

مقامات روسی بعد از برملا شدن این بازدیدها، ادعا کردند که سفرهای اخیر مقامات نظامی روسیه به وزیرستان شمالی و دیدار با فرماندهان طالبان، به خاطر متقاعد کردن این گروه برای پیوستن به پروسه صلح در افغانستان بوده است.

اما مقامات امریکایی و دولت افغانستان این ادعای روس‌ها را رد کرده و می‌گویند که روس‌ها می‌خواهند با استفاده از توان جنگی طالبان، از نفوذ داعش به قلمرو روسیه در آسیای میانه جلوگیری کنند.

از طرف دیگر، روسیه نگران نفوذ گروه‌های سلفی، نظیر داعش از جانب مرزهای جنوبی‌اش و کشورهای آسیای میانه است و باتوجه به رویدادهای تروریستی که در ماه‌های اخیر در این کشور اتقاق افتاده‌است‌، مسکو بیم از آن دارد که گروه داعش که در پیکار سوریه ضربات مهلکی از طرف روسیه خورده است، با حملات متعدد تروریستی از این کشور انتقام بگیرد.

سفارت افغانستان در مسکو گفته است که اشرف حیدری، رییس عمومی پالیسی و استراتیژی وزارت خارجه، رهبری هیئت افغانستان را در نشست مسکو به عهده خواهد داشت.

گفتنی است که روسیه طی سه ماه گذشته دو نشست دیگر را هم  در مورد افغانستان میزبانی کرده‎است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا