آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

فرمانده قوای هوایی امریکا:

نظارت لازم در مورد فعالیت داعش خراسان در افغانستان نداریم

خبرگزاری دید: مقام ارشد نیروی هوایی امریکا گفته تهدیدی که گروه تروریستی داعش علیه ایالات متحده ایجاد می‌کند در این مرحله محدود است، اما بسیار واقعی است.

به نقل از واشنگتن اگزمینر، جنرال الکسوس گرینکویچ فرمانده مرکزی نیروی هوایی امریکا روز گذشته در رویدادی در میان گروه نویسندگان وزارت دفاع گفته تا آن‌جا که به وضعیت داعش در سوریه مربوط می‌شود نیروهای ایالات متحده «در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارند»، اما «لزوماً» در رابطه به مواردی که مربوط به داعش-خراسان در افغانستان در حال وقوع است، نظارت ندارد.

او گفته است: داعش احتمالاً جای نگرانی نیست. ما آن‌ها را مهار کرده‌ایم – از نظر بصری، فکر می‌کنم (در سوریه) حضور داریم و اگر بخواهیم چکمه‌های خود را روی گردن آن‌ها گذاشته‌ایم. بنابراین آنها در سوریه در موقعیتی نیستند که اقدامی قابل توجه علیه ما انجام دهند.

وی ادامه داده که داعش هسته‌های زیادی دارند. آن‌ها چند رهبر ارشد دارند، آن‌ها چند زمین تمرینی دارند که فراتر از منطقه‌ای هستند که نیروهای ایتلاف در آن فعالیت می‌کنند.

ارتش ایالات متحده همچنین پیشرفت داعش در افغانستان را پس از خروج در اگست ۲۰۲۱ از دور دنبال می‌کند.

جنرال مایکل اریک کوریلا رییس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در ماه مارچ به قانون‌گذاران گفت که داعش این توانایی را خواهد داشت که حملاتی علیه منافع ایالات متحده در خارج از کشور در کم‌تر از شش ماه «بدون هیچ هشداری» انجام دهند.

گرینکویچ روز گذشته با ارزیابی اظهارات کوریلا موافقت کرد و اذعان کرد که «افزایش خطر وجود دارد» و گفته که فکر می‌کند «به احتمال زیاد داعش تمایل و در برخی موارد توانایی انجام عملیات خارجی را دارد».

او افزوده است: ما برخی از این موارد را در منطقه دیده‌ایم. فکر نمی‌کنم در حال حاضر تهدیدی فراتر از منطقه وجود داشته باشد. اما داعش به طور حتم آرزوهایی برای پیشبرد بیشتر دارد. آن‌ها احتمالاً یکی از تواناترین عناصر داعش در حال حاضر هستند و چیزی است که ما باید به دقت مراقب آن باشیم.

گرینکویچ خاطرنشان کرده که داعش-خراسان مسئولیت تعدادی از حملات در پاکستان را بر عهده گرفته که «نگران کننده» است.

این در حالی است که داعش شاخه خراسان در زمان حضور نظامی امریکا در افغانستان ظهور کرد و حملات مرگباری را علیه مردم افغانستان انجام داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا