آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوامنیت و حوادثبرگزیدهجهانچینحقوق بشرخبر های مهممنطقه

نقض حقوق‌بشر/ در۲۰۲۳، آمریکا ۱۲۴۷ نفر شهروند خود را کشته است

خبرگزاری دید: پولیس ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۲۴۷ نفر را کشته و به طور متوسط حداقل ۳ نفر در هر روز توسط پولیس کشته شدند. واحدهای امور داخلی پولیس اغلب بیشتر به تبرئه همکاران علاقه مند هستند تا رسیدگی به تخلفات، و این امر مسئولیت پذیری افسران را دشوار می کند. بیش از نیمی از قتل‌های پولیس در پایگاه داده رسمی آمار مرگ و میر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به اشتباه به عنوان «قتل یا خودکشی عادی » به ثبت رسیدند.

به نقل از چین فارسی؛ دفتر مطبوعات شورای دولتی چین روز ۲۹ مه (۹ جوزا) “گزارش موارد نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۲۳” را منتشر کرد. این گزارش شامل بخش‌های مقدمه، بی توجهی به حقوق مدنی و سیاسی مردم، صدمات عمیق و درازمدت ناشی از نژادپرستی، تشدید روزافزون نابرابری اقتصادی و اجتماعی، نقض مستمر حقوق زنان و کودکان، وضعیت غم انگیز مهاجران غیرقانونی و ایجاد بحران‌های انسانی ناشی از هژمونی آمریکا تقسیم شده است و خلاصه آن به شرح زیر است:

وضعیت حقوق بشر ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ به طور مستمر وخیم تر شده است. در آمریکا، حقوق بشر در جهتی قطبی شدن فزاینده پیش می‌رود. در مقایسه با تعداد معدودی از افرادی که در جایگاه‌های مسلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، اکثریت مردم عادی به طور فزاینده به حاشیه رانده شده‌اند و حقوق و آزادی‌های اولیه آنها بی‌ارزش شمرده می‌شود.

دولت با سوء استفاده از قدرت خود برای نظارت بر حریم خصوصی شهروندان، آزادی بیان آنان را تحت کنترل گرفته است. اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف بی ای) با یک تفسیر انحرافی از ماده ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی، از آن برای نظارت “گسترده و مداوم” بر روابط و ارتباطات مخابراتی اعضای کنگره، اهداکنندگان کمک به کمپین‌های کنگره و معترضان ضد نژادپرستی استفاده کرده است. تعداد بیشتری از ایالت ها در حال تصویب قوانین و مقرراتی بوده‌اند که استفاده از مواد آموزشی و کتاب‌هایی با موضوعات خاص مانند نژاد، تاریخ، جنسیت و مواردی از این دست در مدارس دولتی ممنوع ‌می‌کند. در دانشگاه‌های ایالات متحده، تعداد استادان و کارکنانی که به دلیل بیان عقیده و یا سخنان خود تعلیق یا اخراج شده‌اند به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

خشونت مسلحانه همچنان یک بیماری مزمن در آمریکا است و سیاست های مدیریتی و کنترلی دولت نیز بی اثر بوده است. در سال ۲۰۲۳، حداقل ۶۵۴ تیراندازی جمعی در ایالات متحده رخ داده است. در اثر خشونت با اسلحه نزدیک به ۴۳ هزار نفر کشته شده‌اند که نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه ۱۱۷ نفر جان خود را در این تیراندازی‌ها از دست داده‌اند. پیوسته شمار بیشتری از ایالت‌های آمریکا تحت تأثیر رقابت حزبی و منافع برخی گروه‌های ذینفع، دست به اتخاذ قوانین جدید برای گسترش حق نگهداری و همراه داشتن اسلحه می‌زنند. در سال ۲۰۲۳، حداقل در ۲۷ ایالت آمریکا شهروندان برای حمل اسلحه نیازی به مجوز نداشته‌اند.

تعداد مرگ و میر ناشی از سوء استفاده پلیس از خشونت همچنان بالاست و نظام دنبال مسئولیت پلیس برای اجرای قانون ناکارآمد بود. پلیس ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۲۴۷ نفر را کشته و به طور متوسط حداقل ۳ نفر در هر روز توسط پلیس کشته شدند. واحدهای امور داخلی پلیس اغلب بیشتر به تبرئه همکاران علاقه مند هستند تا رسیدگی به تخلفات، و این امر مسئولیت پذیری افسران را دشوار می کند. بیش از نیمی از قتل‌های پلیس در پایگاه داده رسمی آمار مرگ و میر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به اشتباه به عنوان «قتل یا خودکشی عادی » به ثبت رسیدند.

مشکلات حبس دسته جمعی و کار اجباری برجسته بود و ی شود گفت آمریکا یک”کشور زندان” واقعی است. ایالات متحده کمتر از ۵ درصد از جمعیت جهان را دارد، اما زندانیان ۲۵ درصد از زندانیان جهان را تشکیل داد. زندان ها زندانیان را مجبور کردند با دستمزد کم یا بدون مزایا کار کنند، سالانه میلیاردها دلار کالا و خدمات تولید شده است

مبارزات بین حزب ها همچنان تشدید می شود و انتخابات به طرق مختلف دستکاری می شد. ۱۱۸ دوره کنگره ایالات متحده دو بار نمایش مسخره “سختی منتخب رییس مجلس” را در مجلس نمایندگان اجرا کرد. کارآیی قانونگذاری کنگره در سال ۲۰۲۳ کمترین میزان از زمان جنگ داخلی آمریکا بود. اکثریت مردم عادی در ایالات متحده به شدت از دولت فدرال و سیاست در همه سطوح دولت ناامید بودند. ۷۶ درصد از آمریکایی ها معتقدند کشورشان در مسیر اشتباهی پیش می رود

اقلیت های قومی با تبعیض نژادی سیستماتیک روبرو هستند وخسارات و خطرات نژادپرستی تاثیرات گسترده و عمیق داشت. آمریکایی های آفریقایی تبار سه برابر بیشتر از سفیدپوستان توسط پلیس کشته شدند و ۴٫۵ برابر بیشتر احتمال زندانی شدن دارند. تقریباً سه چهارم آمریکایی‌های چینی تباردر سال گذشته تبعیض نژادی را تجربه کردند و ۵۵ درصد از آمریکایی‌های چینی نگران جنایات ناشی از نفرت یا آزار و اذیت هستند که امنیت شخصی آنها را به خطر می‌اندازد. سرخپوستان بومی آمریکا همیشه تحت ستم فرهنگی زندگی کردند و باورهای مذهبی و آداب و رسوم سنتی آنها به طرز بی رحمانه ای سرکوب شده است.

نابرابری اقتصادی و اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و مردم در پایین ترین سطح زندگی دشواری داشتند. ایالات متحده همواره از تصویب پیمان بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودداری کردند تحت تأثیر طراحی نهادی استثمار فقرا، یارانه دادن به ثروتمندان و جداسازی طبقات، شکاف بین ثروتمندان و فقرا در ایالات متحده به جدی ترین سطح از زمان بحران بزرگ اقتصادی در سال ۱۹۲۹ رسیده است. «فقیر شاغل» که در فقر ساختاری گرفتار شده‌اند، هم از فرصت‌های برابر و هم از تحرک صعودی برخوردار نیستند. تعداد افراد بی خانه ها از ۶۵۰ هزار نفر فراتر رفته که از زمان شروع جمع آوری آمار در سال ۲۰۰۷، بالاترین رقم جدید بود. مواد مخدر و سوء مصرف مواد دارویی همچنان در حال گسترش است. نرخ خودکشی همچنان در حال افزایش است.

این کشور پیمان سازمان ملل متحد در مورد “رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان” را تصویب نکرده است و تنها کشوری در بین کشورهای عضو سازمان ملل است که کنوانسیون حقوق کودک را به تصویب نرسانده است. قانون اساسی ایالات متحده تاکنون تبعیض جنسیتی را ممنوع نکرده است و این تنها کشور در جهان است که کودکان را بدون آزادی مشروط به حبس ابد محکوم می کند. تعداد مرگ و میر زنان حامل و مادران در ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است و بیش از ۲٫۲ میلیون زن آمریکایی در سنین باروری به مراقبت های زنان و زایمان دسترسی ندارند. حداقل ۲۱ ایالت دستور ممنوعیت یا محدودیت جدی سقط جنین دارند.

بحران انسانی در مناطق مرزی تشدید شده و وضعیت اسفبار مهاجران بسیار جدی است. مرز جنوبی ایالات متحده توسط سازمان بین المللی مهاجرت به عنوان مرگبارترین مسیر مهاجرت زمینی در جهان رتبه بندی شده است. در ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، ۱۴۹ مهاجر تنها در بخش گشت مرزی ال پاسو کشته شدند. در سال مالی ۲۰۲۳، تعداد کل مهاجران دستگیر شده یا اخراج شده در مرز جنوبی ایالات متحده به بیش از ۲٫۴ میلیون نفر رسید که رکورد جدیدی را ایجاد کرد. مهاجرانی که وارد این کشور شدند مورد شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی قرار گرفتند.

آمریکا مدتهاست که هژمونیسم، یکجانبه گرایی و سیاست قدرتی را دنبال کرده و بحران های بشردوستانه ایجاد کرده است. پس از حادثه “۹٫۱۱”، مجموع تلفات در تئاترهایی که ایالات متحده در آن جنگ “ضد تروریسم” برون مرزی خود را انجام داد، حداقل ۴٫۵ تا ۴٫۷ میلیون نفر بود. ارتش ایالات متحده “برنامه های عامل خارجی” را در بیش از ۱۲ کشور راه اندازی کرده است که حاکمیت و حقوق بشر دیگر کشورها را نقض کرد. این کشور همچنان به ارائه تسلیحات به مناطق درگیری ادامه داد که در نتیجه تعداد زیادی از غیرنظامیان بی گناه کشته یا زخمی شدند. زندان گوانتانامو که حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند، هنوز هم فعال است. این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ای طولانی مدت و بدون تبعیض اعمال کرده است که تعداد تحریم‌ها در رتبه اول جهان قرار دارد و باعث نتایج انسانی جدی شده است.

مشکلات مختلف حقوق بشر در ایالات متحده نه تنها حقوق بشر ایالات متحده را به امتیازی تبدیل کرده است که افراد معدودی از آن برخوردارند، بلکه تهدید و مانع جدی برای توسعه سالم آرمان حقوق بشر در جهان ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا